Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGauslaa, Daniel
dc.date.accessioned2017-05-29T11:22:13Z
dc.date.available2017-05-29T11:22:13Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2443709
dc.descriptionBacheloroppgave i Prosjektledelse fra Handelshøyskolen BI, 2016nb_NO
dc.description.abstractSchibsted Norge er landets største mediekonsern, og har etablerte produkter innenfor medier, multimedia og digitale markedsplasser. Mediene opplever en endret konkurransesituasjon i annonsemarkedet, og det er kommet nye aktører inn som er på jakt etter annonsekronene. Det har ført til en fusjons- og omorganiseringsprosess i de fire abonnementsmediehusene til Schibsted Norge; Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad og Fædrelandsvennen. Redaksjonene i de fire abonnementsmediehusene består, men all kommersiell virksomhet samles i én enhet i Schibsted Norge. Prosessen ble organisert med et forprosjekt høsten 2015 som skulle finne løsninger før hoveddelen ble organisert som et prosjektprogram vinter/vår 2016 for å fusjonere de fire mediehusene. Det er dette programmet jeg har fulgt det siste halvåret. I besvarelsens første kapittel har jeg tatt for meg programmet i praksis og knyttet det opp mot pensum, før jeg har kommet med en vurdering av programmet. Det kjennetegnes av kompleksitet og fleksibilitet, og mye intern koordinering. Jeg utarbeidet en problemstilling som tar utgangspunkt i utfordringene programmet sto overfor: «Programmet har fem prosjekter der ett prosjekt har tre delprosjekter. Hvordan påvirkes ledelse og kommunikasjon i prosjektene av styringen og organiseringen, og hva slags betydning har dette for programmets gjennomføringsevne?» For å kunne besvare problemstillingen på en best mulig måte, har jeg fordypet meg i prosjektledelseslitteratur, omorganiseringslitteratur samt teori om endringsledelse og kommunikasjon. Teoriene som er tatt i bruk er beskrevet utfyllende i besvarelsens andre kapittel. Dette kapittelet presenterer teorien jeg har tatt utgangspunkt for å komme med konklusjonene til problemstillingen. Deretter har jeg samlet inn relevant data for å kunne være i stand til å utføre en analyse av problemstillingen. Det er gjennomført fem dybdeintervjuer med personer i ulike stillinger i programmet. På bakgrunn av svarene som har fremkommet i dybdeintervjuene har jeg gjennomført en spørreundersøkelse der 12 av 18 mulige respondenter har deltatt. Videre har jeg observert og møtt programmet ved behov. I kapittel 3 i oppgaven tar jeg for meg metoden som er brukt for å hente inn de overnevnte dataene og analysere disse. Jeg har videre kritisert bruk av metodene og diskutert validitet, reliabilitet og feilkilder ved bruk av metodene. I besvarelsens fjerde kapittel har jeg med teoretisk forankring analysert funnene som er gjort gjennom undersøkelsene og observasjonene av programmet. Før jeg har forsøkt å finne ut av hvordan styringen og organiseringen påvirker kommunikasjon og ledelse i programmet med den teorien som er lagt til grunn i kapittel 2. Jeg avsluttet analysedelen med en konklusjon og anbefalinger for eventuelle endringer programmet bør og kan foreta seg.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHandelshøyskolen BInb_NO
dc.subjectProsjektledelsenb_NO
dc.titleMediebransje i omorganisering: Effekter på kommunikasjon og ledelse ved bruk av prosjektprogramnb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel