Mediebransje i omorganisering: Effekter på kommunikasjon og ledelse ved bruk av prosjektprogram
Abstract
Schibsted Norge er landets største mediekonsern, og har etablerte produkter
innenfor medier, multimedia og digitale markedsplasser. Mediene opplever en
endret konkurransesituasjon i annonsemarkedet, og det er kommet nye aktører inn
som er på jakt etter annonsekronene. Det har ført til en fusjons- og
omorganiseringsprosess i de fire abonnementsmediehusene til Schibsted Norge;
Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad og Fædrelandsvennen.
Redaksjonene i de fire abonnementsmediehusene består, men all kommersiell
virksomhet samles i én enhet i Schibsted Norge. Prosessen ble organisert med et
forprosjekt høsten 2015 som skulle finne løsninger før hoveddelen ble organisert
som et prosjektprogram vinter/vår 2016 for å fusjonere de fire mediehusene. Det
er dette programmet jeg har fulgt det siste halvåret. I besvarelsens første kapittel
har jeg tatt for meg programmet i praksis og knyttet det opp mot pensum, før jeg
har kommet med en vurdering av programmet. Det kjennetegnes av kompleksitet
og fleksibilitet, og mye intern koordinering. Jeg utarbeidet en problemstilling som
tar utgangspunkt i utfordringene programmet sto overfor:
«Programmet har fem prosjekter der ett prosjekt har tre delprosjekter. Hvordan
påvirkes ledelse og kommunikasjon i prosjektene av styringen og organiseringen,
og hva slags betydning har dette for programmets gjennomføringsevne?»
For å kunne besvare problemstillingen på en best mulig måte, har jeg fordypet
meg i prosjektledelseslitteratur, omorganiseringslitteratur samt teori om
endringsledelse og kommunikasjon. Teoriene som er tatt i bruk er beskrevet
utfyllende i besvarelsens andre kapittel. Dette kapittelet presenterer teorien jeg har
tatt utgangspunkt for å komme med konklusjonene til problemstillingen.
Deretter har jeg samlet inn relevant data for å kunne være i stand til å utføre en
analyse av problemstillingen. Det er gjennomført fem dybdeintervjuer med
personer i ulike stillinger i programmet. På bakgrunn av svarene som har
fremkommet i dybdeintervjuene har jeg gjennomført en spørreundersøkelse der 12
av 18 mulige respondenter har deltatt. Videre har jeg observert og møtt
programmet ved behov. I kapittel 3 i oppgaven tar jeg for meg metoden som er brukt for å hente inn de
overnevnte dataene og analysere disse. Jeg har videre kritisert bruk av metodene
og diskutert validitet, reliabilitet og feilkilder ved bruk av metodene.
I besvarelsens fjerde kapittel har jeg med teoretisk forankring analysert funnene
som er gjort gjennom undersøkelsene og observasjonene av programmet. Før jeg
har forsøkt å finne ut av hvordan styringen og organiseringen påvirker
kommunikasjon og ledelse i programmet med den teorien som er lagt til grunn i
kapittel 2.
Jeg avsluttet analysedelen med en konklusjon og anbefalinger for eventuelle
endringer programmet bør og kan foreta seg.
Description
Bacheloroppgave i Prosjektledelse fra Handelshøyskolen BI, 2016