• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Fra minimal til maximal uttelling

Valderhaug, Natalie Uddal; Rostad, Maiken; Øyen, Tor Olav
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
202015.pdf (1.853Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2442013
Date
2015-06-01
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor [678]
Abstract
Det å gjennomføre et endringsprosjekt er en vanskelig oppgave. Under et slikt

prosjekt er det mange faktorer som må korreleres. Dette er avgjørende for suksess.

Vår oppgave handler om hvilken strategi en kan benytte seg av i et

endringsprosjekt. Vi har med dette sett på prosjektet G-Max Lade, avviklet høsten

2014. Gjennom oppgaven har vi sett på hvordan samspillet mellom ledelsen og de

ansatte har vært og hvilke effekter de forskjellige tiltakene har hatt. For å besvare

oppgaven, stilte vi oss denne avgrensede problemstillingen:

“Hvilken endringsstrategi har G-Max benyttet seg av og hvordan ble den

anvendt?”

Som modell har vi definert vårt eget oppsett for å strukturere oppgaven. Dette

med bakgrunn for vår valgte teori innenfor endringsstrategi.

Med denne oppgaven har vi hatt som mål å skrive en konkret og utdypende

analyse av hvordan man kan benytte endringsstrategiene og anvende disse på en

effektiv måte. Vi har benyttet oss av en kvalitativ analyse hvor vi gjennomførte

åtte dybdeintervjuer av de ulike ansatte hos G-Max Lade. Vi lagde en

intervjuguide som vi benyttet i samtlige intervjuer. I de to gruppene vi intervjuet,

ansatte og ledelsen, så vi i etterkant at en noe differensiert intervjuguide kunne gitt

oss mer nøyaktige svar. Vi har også funnet relevant teori, hvor blant annet vår

hovedbok skrevet av Dag Ingvar Jacobsen (2012), med hans teori om Strategi E

(økonomisk) og Strategi O (organisatorisk). Her har vi også supplert med annen

teori der vi har sett det relevant.

Etter drøftelsen av vår sekundær- og primærdata har vi funnet at prosjektet var

basert på økonomisk vinning for toppledelsen. Det har blitt gitt minimalt fokus på

menneskene i bedriften og maksimalt fokus på økonomien. I motsetning tilt

tidligere, da det var maksimalt fokus på de ansatte og kundene. Dette kan vi se

spesielt godt ut i fra de ansattes respons på intervjuene, samt at teorien er med på å

bekrefte dette.
Description
Bacheloroppgave i Prosjektledelse fra Handelshøyskolen BI, 2015

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit