Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRolfsnes, Victor
dc.contributor.authorRavndal, Anja Bore
dc.date.accessioned2017-04-20T14:50:41Z
dc.date.available2017-04-20T14:50:41Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2440188
dc.descriptionBacheloroppgave i Markedsføring fra Handelshøyskolen BI, 2016nb_NO
dc.description.abstractTemaet for denne bacheloroppgaven omhandler hvordan innovasjon skjer i konstruerte innovasjonsnettverk, det vil si nettverk som bevisst er opprettet med en intensjon om å drive innovasjon innen en bestemt næring. Fokus er spesielt rettet mot interaksjonen mellom bedriftene i innovasjonsnettverket, og hvordan denne kan føre til økt innovasjonsevne. Vårt empiriske arbeid tar utgangspunkt i organisasjonen Norwegian Smart Care Cluster (NSCC), som har til hensikt å danne grobunn for en næringsklynge innen velferdsteknologi i Rogaland. NSCC er et Arena-prosjekt, som mottar støtte i tre år. Vi belyser innovasjon og dens prosesser fra både et næringsklyngeperspektiv og et nettverksperspektiv. Næringsklyngeperspektivet er med på å forklare hva NSCC ønsker å få til av positive klyngeeffekter på et mer overordnet plan. Dette innebærer først og fremst et mål om å få til en økt kunnskapsdynamikk mellom bedriftene i regionen. Fra et nettverksperspektiv ser vi at denne kunnskapsdynamikken i stor grad avhenger av interaksjonen mellom enkeltbedriftene. Heterogene bedrifter vil blant annet ha heterogene mål, kulturer og ressurser, noe som vil påvirke innovasjonssamarbeid dem imellom. Med et mål om å oppnå en totalforståelse, valgte vi en fenomenologisk forankret og utforskende metodisk tilnærming, gjennom et eksplorativt casedesign. Primærdatainnsamlingen er derfor hovedsakelig basert på fem dybdeintervjuer med ansatte fra private medlemsbedrifter i NSCC. Intervjuene ble transkribert og vi gjennomførte blant annet åpen og aksial koding for å analysere dataene. Det var særlig tre hovedfunn som utpekte seg: 1. Medlemsbedriftenes innovasjonsevne kan sies å øke som følge av medlemskapet på grunn av kunnskapsdeling og læring i nettverket. 2. Interaksjonen øker gradvis i styrke mellom to aktører, og konkrete verdiskapende aktiviteter forventes å foregå på utsiden av nettverket. 3. Et krevende offentlig innkjøpssystem virker sterkt hemmende på innovasjon, fordi det hindrer samskaping. Med bakgrunn i våre funn og drøftinger anbefaler vi at NSCC jobber for å øke helhetsfokuset, videreutvikle eksisterende samarbeid med komplementære satsningsområder som for eksempel Nordic Edge Expo. Sist men ikke minst bør de fokusere på å koble bedrifter sammen og inspirere dem til nytenkning.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHandelshøyskolen BInb_NO
dc.subjectMarkedsføringnb_NO
dc.subjectMarketingnb_NO
dc.titleInnovasjon i et konstruert nettverk: Hvordan kan samarbeid i konstruerte innovasjonsnettverk øke bedrifters innovasjonsevne?: En casestudie av Norwegian Smart Care Clusternb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel