Innovasjon i et konstruert nettverk: Hvordan kan samarbeid i konstruerte innovasjonsnettverk øke bedrifters innovasjonsevne?: En casestudie av Norwegian Smart Care Cluster
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2440188Utgivelsesdato
2016Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Bachelor [848]
Sammendrag
Temaet for denne bacheloroppgaven omhandler hvordan innovasjon skjer i
konstruerte innovasjonsnettverk, det vil si nettverk som bevisst er opprettet med
en intensjon om å drive innovasjon innen en bestemt næring. Fokus er spesielt
rettet mot interaksjonen mellom bedriftene i innovasjonsnettverket, og hvordan
denne kan føre til økt innovasjonsevne. Vårt empiriske arbeid tar utgangspunkt i
organisasjonen Norwegian Smart Care Cluster (NSCC), som har til hensikt å
danne grobunn for en næringsklynge innen velferdsteknologi i Rogaland. NSCC
er et Arena-prosjekt, som mottar støtte i tre år.
Vi belyser innovasjon og dens prosesser fra både et næringsklyngeperspektiv og
et nettverksperspektiv. Næringsklyngeperspektivet er med på å forklare hva
NSCC ønsker å få til av positive klyngeeffekter på et mer overordnet plan. Dette
innebærer først og fremst et mål om å få til en økt kunnskapsdynamikk mellom
bedriftene i regionen. Fra et nettverksperspektiv ser vi at denne
kunnskapsdynamikken i stor grad avhenger av interaksjonen mellom
enkeltbedriftene. Heterogene bedrifter vil blant annet ha heterogene mål, kulturer
og ressurser, noe som vil påvirke innovasjonssamarbeid dem imellom.
Med et mål om å oppnå en totalforståelse, valgte vi en fenomenologisk forankret
og utforskende metodisk tilnærming, gjennom et eksplorativt casedesign.
Primærdatainnsamlingen er derfor hovedsakelig basert på fem dybdeintervjuer
med ansatte fra private medlemsbedrifter i NSCC. Intervjuene ble transkribert og
vi gjennomførte blant annet åpen og aksial koding for å analysere dataene. Det var
særlig tre hovedfunn som utpekte seg:
1. Medlemsbedriftenes innovasjonsevne kan sies å øke som følge av
medlemskapet på grunn av kunnskapsdeling og læring i nettverket.
2. Interaksjonen øker gradvis i styrke mellom to aktører, og konkrete
verdiskapende aktiviteter forventes å foregå på utsiden av nettverket.
3. Et krevende offentlig innkjøpssystem virker sterkt hemmende på
innovasjon, fordi det hindrer samskaping.
Med bakgrunn i våre funn og drøftinger anbefaler vi at NSCC jobber for å øke
helhetsfokuset, videreutvikle eksisterende samarbeid med komplementære
satsningsområder som for eksempel Nordic Edge Expo. Sist men ikke minst bør
de fokusere på å koble bedrifter sammen og inspirere dem til nytenkning.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Markedsføring fra Handelshøyskolen BI, 2016