Bacheloroppgave i Retail Management
Abstract
Temaet for denne bacheloroppgaven er fordelsprogram, der vi har kommet frem
til følgende problemstilling:
“Er fordelsprogram utslagsgivende ved valg av butikk?: med Kiwi som case”
Oppgaven starter med en presentasjon av dagligvarebransjen, Kiwi og en oversikt
over fordelsprogrammene. Videre følger teoridelen med teoretiske sammenhenger
som fordelsprogram, lojalitetsstigen, CRM og kjøpsprosessen. Teoridelen er
oppsummert i en forskningsmodell.
Metodedelen er bygget opp med utgangspunkt i forskningsprosessen, og er
utformet med et eksplorativt -og deskriptivt design. Videre er det utarbeidet et
analyseformål for å kartlegge om fordelsprogram er utslagsgivende ved valg av
butikk. Undersøkelsesspørsmålene bidrar til å bygge opp under analyseformålet
og blir presentert før analysen.
Dataene er samlet inn ved bruk av en kvantitativ spørreundersøkelse og
informasjon fra Marketingsjef i Kiwi, Jacob Rolland. Datasettet er videre
analysert ved hjelp av programmene JMP og Qualtrics.
Resultatene som fremkommer av undersøkelsen er at fordelsprogram er lite
utslagsgivende ved valg av butikk. Likevel viser teorien og tall fra Rolland at
medlemmer av fordelsprogram handler mer, er mer lojale og har et høyere
snittkjøp. På bakgrunn av dette er det kommet frem til flere tiltak som vil øke
betydningen av fordelsprogram ved valg av butikk.
Description
Bacheloroppgave i Retail management fra Handelshøyskolen BI, 2016