• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Bilfritt Oslo sentrum 2019

Hanseth, Martin; Norheim, Erlend Markus Hansen
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
bachelor2016022.pdf (3.595Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2429201
Date
2016
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor [678]
Abstract
Den 14. September 2015 var det kommunestyre- og fylkestingvalg i Norge. Etter

valget gikk Miljøpartiet De Grønne inn i byrådet (MDG). MDG er et parti som

ønsker en grønnere by og et av forslagene var derfor et bilfritt Oslo sentrum innen

2019. Denne bacheloroppgaven utarbeider mulige løsninger for å etablere et

bilfritt Oslo sentrum 2019. Hovedpoenget bak å skape et bilfritt Oslo sentrum er å

redusere utslippsnivået ettersom utslippene allerede overskrider EUs

grenseverdier for hva som er et akseptabelt nivå.

Vi presenterer hva et bilfritt sentrum innebærer og ser mot Nürnberg som en

av ”drømmebyene” ettersom det har vært bilfritt i flere år. I tillegg vil vi se mot

andre byer som har gjennomført tiltak for å redusere klimagassutslippene. I

februar 2016 vedtok byrådet i Oslo en klimastrategi ved navn ”klimakutt 2020”.

Vi finner det derfor nødvendig å presentere hva et ”bilfritt sentrum” egentlig

betyr. Det som imidlertid er sikkert er at et bilfritt sentrum vil kreve nye løsninger

for varetransportører og varemottakere. Derfor var det naturlig å undersøke

hvordan kundene og transportnæringen kan tilpasse seg for å løse utfordringene i

et bilfritt Oslo sentrum.

Innenfor ring 1 er det svært mange leveringer per dag og med et bilfritt Oslo

sentrum vil det måtte tilrettelegges for at effektiviteten i vareleveringene kan

opprettholdes. Derfor vil det bli belyst hvor omfattende vareleveringen i Oslo er i

dag. Med så høy etterspørsel etter varer som det er idag viser oppgaven til tre

mulige løsninger for et bilfritt sentrum. De mulige løsningene som blir studert i

oppgaven er konsolideringssenter, ulike former for miljøvennlig kjøretøy og

nattkjøring. Vi har så utformet underspørsmål til hvert av tiltakene som skal

hjelpe til å besvare problemstilingen. For å besvare spørsmålene har vi av metode

valgt en litteraturstudie for å se effekten av tidligere gjennomførte tiltak av å

redusere klimagassutslipp basert på resultater fra andre byer. Den viktigste

litteraturen, som vår oppgave bygger på, er så presentert i en litteraturmatrise.

Videre er det benyttet kvantitativ data for å beregne omfanget av vareleveringer i

Oslo sentrum.
Description
Bacheloroppgave i Logistikkledelse / Supply Chain Management fra Handelshøyskolen BI, 2016
Publisher
Handelshøyskolen BI

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit