dc.description.abstract | Dette er en bacheloroppgave i kampanjeplanlegging som en avsluttende del av
studiet PR og markedskommunikasjon ved Handelshøyskolen BI. Med
Kreftforeningen som oppdragsgiver har Moment PR utarbeidet en kampanje vi
har valgt å navngi «Tobakksbarna». Hensikten med kampanjen er å forebygge
snusbruk blant unge og målgruppen er ungdom i alderen 16-19 år.
Bakgrunnen for oppdraget er den økende snusbruken til den yngre generasjonen i
Norge. Kreftforeningen ønsker i kampanjen å sette fokus på tobakksindustriens
arbeidsforhold og barnearbeid i håp om å kunne påvirke målgruppen til å ikke
begynne med snus. Vår overordnede problemstilling for oppgaven er følgende:
Hvordan kan Kreftforeningen forebygge snusbruk blant unge ved hjelp av
en holdningskampanje?
Innledningsvis i oppgaven blir det presentert en situasjonsanalyse som omhandler
snusstatistikk, snusbruk, skadevirkninger av snus og tidligere kampanjer på
området. Videre har vi analysert organisasjonen og dens interessenter.
Kreftforeningen har et godt omdømme, og har høy kjennskap blant den norske
befolkningen inkludert målgruppen for kampanjen.
Videre følger innsamlet sekundærdata, samt primærdata av typen
spørreundersøkelse. Hovedhensikten med spørreundersøkelsen var å avdekke
hvorvidt målgruppen vil bli påvirket av en tobakksindustrivinklet kampanje.
Funnene indikerte at spesielt én gruppe innenfor den definerte målgruppen har et
stort potensiale til å bli påvirket av kampanjen. Denne gruppen har vi kalt de
sterkt berørte og består hovedsakelig av jenter.
På bakgrunn av funnene i datainnsamlingen har vi utviklet mål og strategi for
kampanjen. Hovedmålet med kampanjen er å redusere antall nye snusbrukere i
alderen 16-19 år.
Hovedmålet har følgende delmål:
• Øke målgruppens kunnskapsnivå om tobakksindustrien.
• Sette tobakksindustriens bruk av barnearbeid på dagsorden.
• Bidra til en positiv trendendring hos målgruppen.
Oppnå ringvirkninger hos sekundærmålgruppen de mindre berørte og
snusbrukere.
For å nå både hovedmålet og medfølgende delmål blir tre strategier presentert:
Strategi 1: Informere om barnearbeid i tobakksindustrien
Strategi 2: Belyse snusselskapenes knytning til tobakksindustrien
Strategi 3: Oppfordre til samfunnsdebatt og få spredd budskapet gjennom sosiale
medier
Disse strategiene setter rammene for kampanjens taktikker og implementering.
Basert på kampanjestrategien har vi i Moment PR fremlagt følgende fire
kommunikasjonstaktikker:
1. Kortfilmserie
2. Publisitetsstunt
3. Etablering av kampanjeside
4. Sosiale medier
Taktikkene inkluderer å produsere en kortfilmserie som belyser barnearbeidernes
tilværelse på tobakksplantasjene, gjøre et publisitetsstunt på FINN.no for å vekke
oppsikt i pressen, etablere egen kampanjeside og ha et høyt aktivitetsnivå på
sosiale medier.
Avslutningsvis presenterer vi anbefalt metode for å evaluere målene for
kampanjen. Evalueringsmetoden tar utgangspunkt i Macnamaras (2005)
pyramidemodell. Ved å benytte disse metodene vil Kreftforeningen kunne fastslå
effekten av og suksessen for kampanjen. | nb_NO |