• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tobakksbarna

Mamre, Ada Cecilie; Gundersen, Thea Marie; Andersen, Marthe Kolstad
Bachelor thesis
Thumbnail
Åpne
bachelor2016003.pdf (9.771Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2428322
Utgivelsesdato
2016
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Bachelor [678]
Sammendrag
Dette er en bacheloroppgave i kampanjeplanlegging som en avsluttende del av

studiet PR og markedskommunikasjon ved Handelshøyskolen BI. Med

Kreftforeningen som oppdragsgiver har Moment PR utarbeidet en kampanje vi

har valgt å navngi «Tobakksbarna». Hensikten med kampanjen er å forebygge

snusbruk blant unge og målgruppen er ungdom i alderen 16-19 år.

Bakgrunnen for oppdraget er den økende snusbruken til den yngre generasjonen i

Norge. Kreftforeningen ønsker i kampanjen å sette fokus på tobakksindustriens

arbeidsforhold og barnearbeid i håp om å kunne påvirke målgruppen til å ikke

begynne med snus. Vår overordnede problemstilling for oppgaven er følgende:

Hvordan kan Kreftforeningen forebygge snusbruk blant unge ved hjelp av

en holdningskampanje?

Innledningsvis i oppgaven blir det presentert en situasjonsanalyse som omhandler

snusstatistikk, snusbruk, skadevirkninger av snus og tidligere kampanjer på

området. Videre har vi analysert organisasjonen og dens interessenter.

Kreftforeningen har et godt omdømme, og har høy kjennskap blant den norske

befolkningen inkludert målgruppen for kampanjen.

Videre følger innsamlet sekundærdata, samt primærdata av typen

spørreundersøkelse. Hovedhensikten med spørreundersøkelsen var å avdekke

hvorvidt målgruppen vil bli påvirket av en tobakksindustrivinklet kampanje.

Funnene indikerte at spesielt én gruppe innenfor den definerte målgruppen har et

stort potensiale til å bli påvirket av kampanjen. Denne gruppen har vi kalt de

sterkt berørte og består hovedsakelig av jenter.

På bakgrunn av funnene i datainnsamlingen har vi utviklet mål og strategi for

kampanjen. Hovedmålet med kampanjen er å redusere antall nye snusbrukere i

alderen 16-19 år.

Hovedmålet har følgende delmål:

• Øke målgruppens kunnskapsnivå om tobakksindustrien.

• Sette tobakksindustriens bruk av barnearbeid på dagsorden.

• Bidra til en positiv trendendring hos målgruppen.

Oppnå ringvirkninger hos sekundærmålgruppen de mindre berørte og

snusbrukere.

For å nå både hovedmålet og medfølgende delmål blir tre strategier presentert:

Strategi 1: Informere om barnearbeid i tobakksindustrien

Strategi 2: Belyse snusselskapenes knytning til tobakksindustrien

Strategi 3: Oppfordre til samfunnsdebatt og få spredd budskapet gjennom sosiale

medier

Disse strategiene setter rammene for kampanjens taktikker og implementering.

Basert på kampanjestrategien har vi i Moment PR fremlagt følgende fire

kommunikasjonstaktikker:

1. Kortfilmserie

2. Publisitetsstunt

3. Etablering av kampanjeside

4. Sosiale medier

Taktikkene inkluderer å produsere en kortfilmserie som belyser barnearbeidernes

tilværelse på tobakksplantasjene, gjøre et publisitetsstunt på FINN.no for å vekke

oppsikt i pressen, etablere egen kampanjeside og ha et høyt aktivitetsnivå på

sosiale medier.

Avslutningsvis presenterer vi anbefalt metode for å evaluere målene for

kampanjen. Evalueringsmetoden tar utgangspunkt i Macnamaras (2005)

pyramidemodell. Ved å benytte disse metodene vil Kreftforeningen kunne fastslå

effekten av og suksessen for kampanjen.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Kampanjeplanlegging fra Handelshøyskolen BI, 2016
Utgiver
Handelshøyskolen BI

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit