• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hvordan kan innflytelsestaktikker påvirke motivasjonen til deltidsansatte i detaljhandelen?

Aas, Live; Svalland, Rebecka Marie
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
bachelor2016001.pdf (1.449Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2428116
Date
2016
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor [817]
Abstract
I denne oppgaven har vi sett på hvordan innflytelsestaktikker kan virke på

motivasjonen. Studiet er gjennomført med utgangspunkt i Gary Yukls elleve

generelle innflytelsestaktikker, og belyser hvordan en leders bruk av disse kan

påvirke motivasjonen til de deltidsansatte i detaljhandelen.

Det er forsket mye på motivasjon, både kvantitativt og kvalitativt. Det blir stadig

mer forskning også på innflytelsestaktikker, men sekundærdata på dette området

er definitivt ikke like utbredt. Da motivasjon er svært vesentlig for at en

organisasjon skal lykkes (og bør anses som en kjernekompetanse til ledelse), fant

vi det interessant å se nærmere på en eventuell sammenheng mellom nettopp dette

og innflytelsestaktikkene. Sistnevnte er et forholdsvis sensitivt tema – som vi i

tillegg besitter relativt lite kunnskap om, følgelig valgte vi et eksplorativt design

og kvalitative dybdeintervjuer ved innhenting av primærdata. For å angripe

problemstillingen etter beste evne har vi tatt utgangspunkt i de to hovedtemaene,

inkludert noe teori rundt ledelse, makt og tillit. Dette var hensiktsmessig for en

bedre forståelse og tolkning av de ulike taktikkene, men grunnet oppgavens

begrensninger valgte vi å holde det kortfattet. Intervjuguiden ble formet etter de

elleve innflytelsestaktikkene, samt autonomi og andre faktorer som viser til

motivasjon. For en større forståelse for omfanget av innflytelsestaktikker og

mulighet til å belyse temaet fra flere sider, ønsket vi å intervjue underordnede av

ulike ledere med ulike ledestiler. Valget av utvalgsmetode falt dermed på et

vurderingsutvalg, under kategorien ikke-sannsynlighetsutvalg. Vi fikk totalt

gjennomført åtte individuelle dybdeintervjuer, fra ulike butikker ved samme

bedrift. Bedriften holdes forøvrig anonym på lik linje med respondentene, grunnet

et relativt sensitivt tema.

Funnene ved vår analyse viser at innflytelsestaktikker bidrar til en sterkere

oppfatning av utøveren (lederen), som kan gå både i negativ og positiv retning.

Det finnes flere taktikker som alene ikke har stor effekt på den utsattes

motivasjon, men som i kombinasjon med andre taktikker kan bidra til å øke

motivasjonen. Innflytelsestaktikkene som virker best, både alene og i

kombinasjon med andre, er informere og innsmigrende oppførsel. Disse to

taktikkene viser seg å bidra til økt tilfredshet både med jobben og lederen, somogså øker motivasjonen. Dette har utgangspunkt i taktikkenes evne til å dekke de

ansattes behov for kompetanse, tilhørighet og tilbakemeldinger, som igjen bidrar

til å øke graden av autonomi og mulighet for indre motivasjon. Utøver lederen

disse to taktikkene og gjør det vellykket, kan også andre taktikker brukes med

positiv effekt på de ansattes motivasjon. Rasjonell overtalelse er et eksempel på

dette – en innflytelsestaktikk som alene ikke virker på motivasjonen, men med økt

tillit og tilfredshet fra informere og innsmigrende oppførsel plutselig har positiv

effekt.

Graden av tillit er gjengående når vi ser på effekten av de ulike

innflytelsestaktikkene. Det er nok også derfor informere og innsmigrende

oppførsel har så mye å si. Dersom en leder ønsker å benytte seg av innsmigrende

oppførsel, men ikke gjennomfører det på en troverdig måte, dannes det istedenfor

mistillit. Dermed blir plutselig denne taktikken av de minst attraktive, og svekker

både jobbtilfredsheten, ytelsen og effekten av alle de andre taktikkene. En bør

med andre ord være sikker på at man gjennomfører innsmigrende oppførsel på en

troverdig og vellykket måte. Er man i tvil, bør man unngå å bruke taktikken.

I tillegg til dette bør man styre unna innflytelsestaktikken press. Denne svekker

også tilliten hos den utsatte, som viser seg å være et gjentakende problem hos de

minst motiverte respondentene.

Det har vist seg å være sammenheng mellom kombinasjonen av de ulike

taktikkene og de ansattes oppfatning av lederen. En leder som ikke benytter seg av

innflytelsestaktikker i noen grad er vanskeligere å definere som leder. Hvorvidt

innflytelsestaktikken skaper tillit og i hvilken kombinasjon den blir brukt med

andre taktikker sier altså noe om hvordan lederen oppfattes som person, samt

hvordan den ansattes motivasjon påvirkes.
Description
Bacheloroppgave i Human Resource Management fra Handelshøyskolen BI, 2016
Publisher
Handelshøyskolen BI

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit