• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Effekten av felles forståelse

Hermanrud, Simern; Moksnes, Kunt Andre Tufteland; Strømsjordet, Nina
Bachelor thesis
Thumbnail
Åpne
12015.pdf (1.066Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2381107
Utgivelsesdato
2016-03-01
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Bachelor [678]
Sammendrag
Temaet for denne bacheloroppgaven i BTH2532 omhandler kunnskap, læring og

kompetanseoverføring hvor den avgrensende problemstilling er: ”Hvordan

håndteres kompetanseoverføring i og mellom prosjekter i NCC”. Vi ønsker med

denne problemstillingen å belyse faktorer som kan påvirke

kompetanseoverføringen, samt se på hvordan overføringen foregår i praksis. For å

sammenligne teori mot praksis, har vi brukt doktoravhandlingen til Ekambaram

(2008) ”The role of knowledge transfer in reducing reinventing of the wheel in

project organization”. Han tar for seg tre perspektiver, informasjonsperspektivet,

atferdsperspektivet og systemperspektivet som beskriver forskjellige aspekter av

en kompetanseoverføringsprosess.

Siden kompetanseoverføring er et komplekst tema var vi nødt til å bruke en

kvalitativ metode for å få større innsikt. Vi gjennomførte 6 dybdeintervjuer i NCC

med respondenter fra forskjellige ansvarsområder i bedriften. Gjennom metoden

tilegnet vi oss kunnskap om hvordan systemene til NCC er i dag.

Kompetanseoverførings arenaene til NCC er prosjektstudio, enkeltpersoners

kunnskap, evalueringsskjemaet og andre nettbaserte arenaer. Vi valgte å fokusere

på de tre førstnevnte metodene.

NCC Construction, som vi tar for oss i oppgaven, har hovedfokus på bygg og

anlegg, hvor anleggsprosjektene omhandler vei, jernbane, tunneler og industri.

NCC Construction er et datterselskap av NCC AB, som er ett av Nord-Europas

ledene selskaper innen bygg og eiendomsutvikling.

Gjennom relevant teori knyttet til temaet og doktorgradsavhandlingen til

Ekambaram (2008) har vi drøftet teori mot praksis. Under observasjonene ble det

identifisert noen gode arenaer hvor kompetanseoverføringen fremmes, men også

noen utfordringer bedriften står ovenfor. Prosjektstudio som brukes under

prosjekteringen, er en arena hvor kompetanse fremmes og personlighetsforskjeller

viskes bort. Denne stimulerer til god læring for bedriften. Vi har sett at bedriften

sitter på mye intellektuell kapital og kan være utfordrende å føre videre. Ved diskusjon oftere i større grupper, med flere ledd inkludert vil

kompetanseoverføring bli satt i fokus og kompetansen i bedriften kan øke.

Videre fant vi ut at kompetanseoverføring i hovedsak ble overført muntlig, hvor

de ansatte selv var ansvarlig for tilegnelse av kunnskap. NCC la til rette for at

kompetanseoverføringen i oppstartsfasen av et prosjekt ble gjort gjennom møter

og direkte spørsmål. Spørsmål var rettet til det relevante problemet

prosjektdeltageren stod ovenfor. Evalueringsskjemaet kan bidra til en bedre

forståelse av tidligere eksisterende kunnskap. Vi kom frem til at ledelsen burde

legge større vekt på bruken av evalueringsskjema i starten av et prosjekt. Dette vil

kunne øke hver enkelt prosjektdeltagers forståelse i startfasen.

Til slutt, gjennom hovedkonklusjonen, svarte vi på problemstillingen ved hjelp av

hovedmodellen. Her påpeker vi viktigheten av prosjektstudio og økt fokus på

prosessene som allerede finnes. Dette kan bidra til større helhetlig forståelse av

eksisterende kunnskap i bedriften, samt minske gjenoppfinnelsen av hjulet.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Prosjektledelse fra Handelshøyskolen BI, 2015

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit