Effekten av felles forståelse
Bachelor thesis
Åpne
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2381107Utgivelsesdato
2016-03-01Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Bachelor [817]
Sammendrag
Temaet for denne bacheloroppgaven i BTH2532 omhandler kunnskap, læring og
kompetanseoverføring hvor den avgrensende problemstilling er: ”Hvordan
håndteres kompetanseoverføring i og mellom prosjekter i NCC”. Vi ønsker med
denne problemstillingen å belyse faktorer som kan påvirke
kompetanseoverføringen, samt se på hvordan overføringen foregår i praksis. For å
sammenligne teori mot praksis, har vi brukt doktoravhandlingen til Ekambaram
(2008) ”The role of knowledge transfer in reducing reinventing of the wheel in
project organization”. Han tar for seg tre perspektiver, informasjonsperspektivet,
atferdsperspektivet og systemperspektivet som beskriver forskjellige aspekter av
en kompetanseoverføringsprosess.
Siden kompetanseoverføring er et komplekst tema var vi nødt til å bruke en
kvalitativ metode for å få større innsikt. Vi gjennomførte 6 dybdeintervjuer i NCC
med respondenter fra forskjellige ansvarsområder i bedriften. Gjennom metoden
tilegnet vi oss kunnskap om hvordan systemene til NCC er i dag.
Kompetanseoverførings arenaene til NCC er prosjektstudio, enkeltpersoners
kunnskap, evalueringsskjemaet og andre nettbaserte arenaer. Vi valgte å fokusere
på de tre førstnevnte metodene.
NCC Construction, som vi tar for oss i oppgaven, har hovedfokus på bygg og
anlegg, hvor anleggsprosjektene omhandler vei, jernbane, tunneler og industri.
NCC Construction er et datterselskap av NCC AB, som er ett av Nord-Europas
ledene selskaper innen bygg og eiendomsutvikling.
Gjennom relevant teori knyttet til temaet og doktorgradsavhandlingen til
Ekambaram (2008) har vi drøftet teori mot praksis. Under observasjonene ble det
identifisert noen gode arenaer hvor kompetanseoverføringen fremmes, men også
noen utfordringer bedriften står ovenfor. Prosjektstudio som brukes under
prosjekteringen, er en arena hvor kompetanse fremmes og personlighetsforskjeller
viskes bort. Denne stimulerer til god læring for bedriften. Vi har sett at bedriften
sitter på mye intellektuell kapital og kan være utfordrende å føre videre. Ved diskusjon oftere i større grupper, med flere ledd inkludert vil
kompetanseoverføring bli satt i fokus og kompetansen i bedriften kan øke.
Videre fant vi ut at kompetanseoverføring i hovedsak ble overført muntlig, hvor
de ansatte selv var ansvarlig for tilegnelse av kunnskap. NCC la til rette for at
kompetanseoverføringen i oppstartsfasen av et prosjekt ble gjort gjennom møter
og direkte spørsmål. Spørsmål var rettet til det relevante problemet
prosjektdeltageren stod ovenfor. Evalueringsskjemaet kan bidra til en bedre
forståelse av tidligere eksisterende kunnskap. Vi kom frem til at ledelsen burde
legge større vekt på bruken av evalueringsskjema i starten av et prosjekt. Dette vil
kunne øke hver enkelt prosjektdeltagers forståelse i startfasen.
Til slutt, gjennom hovedkonklusjonen, svarte vi på problemstillingen ved hjelp av
hovedmodellen. Her påpeker vi viktigheten av prosjektstudio og økt fokus på
prosessene som allerede finnes. Dette kan bidra til større helhetlig forståelse av
eksisterende kunnskap i bedriften, samt minske gjenoppfinnelsen av hjulet.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Prosjektledelse fra Handelshøyskolen BI, 2015