• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Restauranter på sosiale medier

Andresen, Adrian; Øyen, Hans Egil Glomnes
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
oppgave34.pdf (2.882Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/219383
Date
2014-09-11
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor [817]
Abstract
Vi bestemte oss tidlig for å skrive en oppgave om sosiale medier ettersom dette er

et tema som interesserer oss begge, samtidig som sosiale medier innehar et enormt

potensiale for bedrifter. Ettersom sosiale medier ble for generelt, valgte vi å vinkle

det inn mot en spesifikk bransje, nemlig restaurantbransjen.

Da vi tok fatt i restauranter og deres aktivitet på sosiale medier ble vi overrasket

over hvor få som faktisk brukte denne kanalen aktivt. Sosiale medier omgår oss

alle til en hver tid. Vi har tilgang til plattformer som Facebook, Instagram og

mange flere rett fra mobilen, nettbrettet og datamaskin. Mulighetene er store for å

øke kjennskap, engasjere og tiltrekke forbrukere. Vi valgte derfor å definere

problemstillingen vår til følgende; Hvordan skal restauranter kommunisere på best

mulig måte gjennom sosiale medier?

For å svare på denne problemstillingen startet vi med å gjennomføre et omfattende

litteratursøk for å finne teori som omhandlet hvordan bedrifter bør benytte seg av

sosiale medier. Vi tok for oss forbrukeratferd, merkevarebygging, sosiale medier

og kommunikasjon for å få en god tyngde på oppgaven. Vi valgte i tillegg å bruke

annen relevant sekundærdata.

I metodedelen går vi grundig gjennom hele forskningsprosessen. Hensikten med

prosessen er å samle inn relevant primærdata som kan hjelpe oss å besvare

problemstillingen. Vi startet med å utforme en intervjumal for deretter å

gjennomføre dybdeintervju med to restauranter. Videre utformet vi et

spørreskjema med forankring i svarene fra dybdeintervjuene og teorien.

Spørreskjemaet ble godkjent av veileder og vi gjennomførte en pretest før vi

sendte det ut. Vi benyttet oss av et bekvemmelighetsutvalg gjennom Facebook og

e-post.

Hensikten med spørreundersøkelsen var å kartlegge hvordan restauranter burde

tilnærme seg og kommunisere på sosiale medier for å skape best mulig relasjon til

forbrukerne. Her var vi ute etter forbrukervaner, forbrukernes egne meninger og

tanker om hvordan de synes restauranter burde opptre på sosiale medier. Videre

presenterte vi de ulike funnene fra spørreundersøkeselen, før vi analyserte

resultatene opp mot undersøkelsesspørsmålene.

Avslutningsvis har vi gitt en konklusjon på problemstillingen vår og gitt videre

anbefalinger for hvordan restauranter bør tilnærme seg sosiale medier. Vi har

anbefalt hvordan restauranter bør oppføre seg på sosiale medier, hvilke

plattformer de bør benytte seg av og konkrete tiltak de bør gjennomføre for å

lykkes, spesielt på Facebook og Instagram. Vi har lagt mest vekt på Facebook og

Instagram ettersom disse viste seg å være de sosiale mediene restauranter vil få

størst utbytte av.
Description
Bacheloroppgave i Markedskommunikasjon fra Handelshøyskolen BI, 2014

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit