• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hype!: fenomenet hype forstått gjennom storsuksessen til Tesla Motors

Hamarheim, Marthe Bratterud; Herrefoss, Silje; Ørbech, Håkon Davidsen
Bachelor thesis
Thumbnail
Åpne
oppgave28.pdf (801.9Kb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/219365
Utgivelsesdato
2014-09-11
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Bachelor [678]
Sammendrag
Vi har i vår avsluttende bacheloroppgave i markedskommunikasjon sett nærmere

på fagfeltene forbrukeratferd og merkevarebygging, og i denne sammenheng

fordypet oss i utvalgte teoriområder innenfor disse. Vi har valgt å ta for oss

fenomenet hype og hva dette begrepet egentlig innebærer. Ved å se nærmere på

flere ulike definisjoner av hype kom vi frem til at en hype er en opphauset omtale

eller markedsføring av et produkt, en tjeneste, en merkevare etc. som i noen

tilfeller kan være manipulerende og overdrevet. For å belyse fenomenet har vi

valgt å se nærmere på et mye omtalt produkt i Norge den siste tiden, Tesla Model

S, en elbil produsert av Tesla Motors. Vi vil benytte Tesla som et case i denne

studien og se på hvilke elementer som kan være med på å indikere populariteten

rundt Tesla Model S og om dette kan være en hype. Grunnen til at vi valgte å

studere fenomenet hype er fordi det er svært interessant å se på hvilke elementer

som gjør at et produkt eksploderer i markedet og hvorfor denne populariteten i

noen tilfeller avtar etter en kort stund. Dette er spesielt aktuelt i dag, da sosiale

medier og internett er en av grunnene til at produkter kan bli populære i et enda

større omfang og på langt kortere tid enn tidligere. Problemsstillingen vi

utarbeidet ble følgende: “Hva er en hype? Hvordan kan et av de mest omtalte

produktene i Norge det siste året, Tesla Model S, belyse fenomenet hype?”

For å svare på problemstillingen satte vi i gang et omfattende litteratursøk hvor vi

kom frem til de mest relevante fagområdene for denne oppgaven. Disse var

læringsteori, holdningsteori, opinionslederskap, diffusjon, adopsjon,

merkekjennskap, merkeassosiasjoner, merkeholdninger og merkeutvidelser.

Teorikapittelet la grunnlaget for hvordan vi skulle undersøke problemstillingen

videre. Et godt svar krevde en dypere forståelse av hva slags forbrukere Teslaeiere

er, samt å finne ut hvorvidt de var berørt av populariteten rundt Tesla Model S.

Elbilen ble i august 2013 den mest solgte bilen i Norge og både medieomtale og

aksjepris gjenspeiler denne populariteten. Vi valgte å undersøke antall

medieartikler og vekst i aksjepris i en avgrenset tidsperiode for å benytte dette

som indikatorer på størrelsen av populariteten. Vi sammenlignet disse funnene

med General Motors sin mediedekning og aksjeverdi for å se forskjellen mellom

et godt etablert og et nytt firma i bilbransjen. General Motors hadde en langt mer

stabil oppmerksomhet i media og en jevnere aksjegraf i samme tidsperiode som Tesla hadde svært stigende verdier i både aksjepris og antall artikler i media.

På bakgrunn av problemstillingen valgte vi å benytte et eksplorativt design og

kvalitativ metode. Undersøkelsesspørsmålene vi utformet, og som la grunnlaget

for analysen, omhandlet Teslaeieres forbrukeratferd og om det fantes likhetstrekk

mellom forbrukerne. Vi gjennomførte seks dybdeintervjuer som gav oss et

innblikk i forbrukernes informasjonssøk, holdninger til miljø, hype og Tesla

Motors. Alle intervjuobjektene var voksne menn i en familiesituasjon med god

økonomisk status. Vi fant ut at Teslaeiernes holdninger til elbiler hadde endret seg

til det positive etter at Tesla Model S kom på banen. Merkeassosiasjonene og

merkeholdningene til Tesla var positive og det var få faktorer som kunne endre

forbrukernes meninger om merkevaren. Flertallet av Teslaforbrukerne vi

intervjuet kan beskrives som innovatører, da de var over gjennomsnittet

interessert i produktkategorien og bestilte Model S uprøvd flere måneder før de

mottok den.

Vi drøftet deretter funn fra intervjuene og media- og aksjeverdiene opp mot

teorikapittelet. Med forankring i teorien og på bakgrunn av analysene avslutter vi

med en konkluderende oppsummering der vi gjør rede for en likhet mellom

fenomenet hype og den oppmerksomheten Tesla opplever akkurat nå. Vi har

trukket frem elementer vi mener kan være med på å beskrive en hype. Disse er:

stor mengde medieomtale, forbrukere blir eksponert for informasjon om produktet

uten selv å søke, informasjonen når mange mennesker på kort tid, forbrukerne har

positive forventninger til produktet og det synes å være noe alle “må ha”. Et annet

element i en hype kan være at den vokser ukontrollert og ser ikke ut til å være

styrt av bedriftene selv, men av media og forbrukerne. En hype er tidsbegrenset i

den forstand at den massive oppmerksomheten på et eller annet tidspunkt vil avta.

Vi ser igjen noen av disse elementene i den populære perioden Tesla er i nå, og

derfor har Teslas oppmerksomhet likhetstrekk med en hype. Det vil være for tidlig

å kunne uttale seg om Tesla vil forbi eneste tilbyder av en slik type elbil og

dermed forbli så godt posisjonert på markedet som de er i dag. Derfor er det også

umulig å si om den massive oppmerksomheten rundt Tesla er over. Vi

konkluderer derfor med at Tesla, med sitt innovative produkt, ikke er en hype.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Markedskommunikasjon fra Handelshøyskolen BI, 2014

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit