Kommunikasjon, kundehåndtering og relasjonsbygging
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/219264Utgivelsesdato
2014-09-10Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Bachelor [843]
Sammendrag
I vårt fordypningsfag salgsledelse og personlig salg har vi i vår bacheloroppgave
valgt å se nærmere på temaene kommunikasjon, personlig salg, servicekvalitet,
kundetilfredshet, lojalitet og relasjoner. Vår bachelor bedrift er Tempe VVS og
selger baderoms inventar. Vi har utarbeidet følgene problemstilling for vår
oppgavebedrift, ”hvordan skal Tempe VVS kommunisere og håndtere sine kunder
slik at relasjonelle bånd skapes?” Med utgangspunkt i problemstillingen har vi satt
oss inn i relevant teori, dernest gjennom tre undersøkelser prøvd å avdekke hva de
ansatte på Tempe VVS og forbrukerne reflekterer rundt de ulike temaene. Til slutt
har vi avdekket gjennom en mystery shopper undersøkelse hvordan den reelle
situasjonen i butikken til Tempe VVS er.
Oppsettet i vår oppgave gjenspeiler en forbruker i en kjøpssituasjon. Der hele
prosessen starter med eksponering av Tempe VVS sin annonsering, også kalt
kommunikasjon. Deretter oppsøker kunden butikken og møter betjeningen, her vil
salgssamtalen og servicemøtet definere videre faktorene kundetilfredshet, lojalitet
og til slutt relasjonen. I metodedelen valgte vi å bruke individuelle dybdeintervju,
spørreskjema og mystery shopper som datainnsamling for å finne svar på
undersøkelsesspørsmålene. Svarene på undersøkelsesspørsmålene ville videre gi
oss grunnlag til å svare på vår problemstilling.
Gjennom undersøkelsen fant vi ut at det er en tydelig sammenheng mellom teori
og virkelighet. Respondentenes svar i dybdeintervjuene var ofte i samsvar med det
teorien understreker. Vi var klar over at Tempe VVS var en butikk som gjør
veldig mye riktig allerede før vi begynte på bacheloroppgaven, men vi ville
likevel undersøke om det var noe og sette fingeren på. Det største
forbedringspotensialet fant vi i mystery shopper undersøkelsen, der det ble påpekt
at butikkinngangen ikke var godt nok synlig, rotete butikk og betjeningen brukte
ikke uniform eller navneskilt.
Vi anbefaler bedriften å forbedre butikkfasilitetene og påse at selgerne bruker
uniform eller navneskilt. Videre anbefaler vi at Tempe VVS skal engasjere bedriften Ny Media, som spesialiserer seg på utvikle gode og effektive
hjemmesider. Vi anbefaler også at Tempe VVS skal benytte seg av et CRM
system som vi gi oversikt over alle kunder, kjøpshistorikk etc. En nærmere
beskrivende konklusjon og anbefaling står skrevet avslutningsvis i oppgaven.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Markedsføring fra Handelshøyskolen BI, 2014