dc.description.abstract | Målet i denne utredningen har vært å kartlegge strategiske handlingsrom i norske
statlige virksomheter, samt å se hvordan det identifiserte handlingsrommet passer
med mål- og resultatstyring, som er det valgte styringsprinsippet i staten. Videre
har målet vært å undersøke hvilke endringer som eventuelt er hensiktsmessige
som følge av de avdekkede forholdene.
Statlige virksomheters strategiske handlingsrom begrenses av pålagt strategi fra
myndighetene, påvirkning fra interessegrupper, tildelt samfunnsoppdrag samt av
lover, regler og krav for det gjeldende arbeidsområdet. Utredningen søker å
kartlegge omfanget av strategiske handlingsrom ved å innhente informasjon om
strategiprosesser i virksomhetene ved hjelp av spørreundersøkelse.
Spørreskjemaet bestod av påstander knyttet til syv ulike dimensjoner for
strategiprosesser, hentet fra litteratur på feltet, der strategi pålagt av andre er en av
disse.
Ledere i samtlige statlige virksomheter, inkludert regionskontor, ble invitert til å
vurdere påstandene knyttet til strategiprosesser, og basert på vurderingene ble
utbredelsen av de ulike strategiske retningene analysert. Det ble avdekket
variasjon i utbredelsen av pålagt strategi, som kan tyde på at virksomhetene
opplever ulik grad av strategisk handlingsrom gitt av overordnet myndighet.
Videre ble det avdekket at kulturell-institusjonelle prosesser er den mest utbredte
retningen innen strategisk utvikling i virksomhetene. Dette representerer en
ytterligere innsnevring av det strategiske handlingsrommet, da strategiutvikling og
-implementering må skje innenfor kulturelt og institusjonelt betingede rammer gitt
av virksomhetens medlemmer. Til sist vil strategiske handlingsrom i statlige
virksomheter begrenses som følge av den avdekkede utbredelsen av rasjonell
strategisk planlegging som i liten grad tilrettelegger for læring.
Statlige virksomheter i Norge får mål, styringsparametere og budsjettbevilgninger
fra sine overordnede departementer. Offentlige kilder har hevdet at det kan være
en utfordring for sektoren at departementene styrer sine underliggende
virksomheter kortsiktig, og at langsiktig, strategisk styring er overlatt til
virksomhetene. Dersom departementene styrer sine virksomheter med et
kortsiktig perspektiv kan dette presse virksomhetene til å ha et tilsvarende kortsiktig fokus i sin styring, uavhengig av størrelsen på virksomhetenes
strategiske handlingsrommet. Selv om virksomhetene har stort strategisk
handlingsrom antas den årlige syklusen for målkrav og budsjettbevilgninger å
hindre virksomhetene i å ha et lengre styringsperspektiv enn sine overordnede
myndigheter. Den kortsiktige strategiske styringen kan resultere i ubalanse
mellom effektiv verdiskapning i dag, og investeringer, rekruttering og
kompetanseutvikling for effektiv verdiskapning i fremtiden.
Ved dagens styringsmodell i offentlig sektor er det dermed avdekket et behov for
at departementene holder et langsiktig perspektiv i sin styring av virksomhetene,
som gir forutsigbarhet og trygghet for fremtidig verdiskapning i sektoren. Videre
trenger virksomhetene strategisk handlingsrom til egne prioriteringer og veivalg
innenfor sitt samfunnsoppdrag, og innflytelse i utviklingen av mål og
styringsparametere gjennom styringsdialogen med overordnet departement. På
denne måten sikres balansen mellom kortsiktig og langsiktig styring mot effektiv
verdiskapning i dag og i fremtiden. | no_NO |