• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Merkevarebygging : posisjonering og differensiering

Witsøe, Lise Marie; Veimo, Hanne Wangberg; Grøvdal, Rikke Remmem
Bachelor thesis
Thumbnail
Åpne
OPPGAVE35.pdf (3.288Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/94555
Utgivelsesdato
2014-02-14
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Bachelor [678]
Sammendrag
Denne oppgaven er skrevet om EiendomsMegler1 Midt-Norge. På bakgrunn av deres utfordring med å skille seg fra de andre aktørene i bransjen valgte vi å ta for

oss temaet posisjonering og differensiering. Sammen med Markedssjef, Marianne

Reitan, i EiendomsMegler 1 utformet vi følgende problemstilling: ”Hvordan kan

EiendomsMegler 1 posisjonere sin merkevare i Trondheim, slik at de

differensierer seg fra konkurrentene i markedet”.

For å komme med en anbefaling så god som mulig for EiendomsMegler 1 startet

vi med et omfattende litteratursøk i forskningsartikler og fagbøker. Teori vi fant

relevant og som ligger til grunn for denne oppgaven er merkevareteori,

segmentering, kjøpsprosessen, merkevarepyramiden, merkekonsept,

posisjonering, differensiering, merkepersonlighet og merkeidentitet.

Teorikapittelet la grunnlaget for hvordan vi skulle undersøke problemstillingen

videre. En god anbefaling krevde en forståelse av bedriften, de største

konkurrentene og forbrukerne på dagens marked. På bakgrunn av dette valgte vi å

benytte et deskriptivt design og kvanitativ metode. Undersøkelsesspørsmålene vi

utformet og som la grunnlaget for analysen omhandlet hvilken oppfatning

forbrukerne har av de største aktørene på markedet i dag, hvilke kriterier de synes

er viktige ved valg av eiendomsmegler og hvordan EiendomsMegler 1 er som

aktør på markedet i dag. Spørreundersøkelsen ble utformet og gjennomført i

samarbeid med EiendomsMegler 1 og Norfakta. Totalt fikk vi svar fra 151

respondenter som var aktivt- eller muligsøkende i boligmarkedet i Trondheim.

Videre presenterte vi resultater og funn fra undersøkelsen, samt utførte en analyse

opp mot den teoretiske forankringen. Spørreundersøkelsen viste at de viktigste

kriteriene ved valg av eiendomsmeglerforetak er pris og relasjoner. Under pris

kommer både pris på tjenesten og forventninger om prisoppnåelse på boligen.

Relasjoner gjelder godt rykte, kan stole på/ærlig/troverdig og kundeservice.

Relativt sett er Heimdal assosiert med salgsgaranti og beste markedsføring,

Nylander med best omdømme, kundeservice og høyeste pris, DNB Eiendom med

prisoppnåelse og gunstig beliggenhet på kontorer og Aktiv assosieres med god lokalkunnskap og trygghet/til å stole på. EiendomsMegler 1 assosieres med å være

et stort meglerfirma og ha gunstig beliggenhet av avdelingskontorer. Det kom

også frem at generelt i bransjen har forbrukerne et dårlig inntrykk av

megleren/firmaet etter visninger, noe vi er som en mulighet. Stor størrelse på et

meglerforetak er noe de fleste på som en fordel, selv om de ikke har nevnt det som

en av de viktigste kriteriene for valg.

Med bakgrunn i den teoretiske forankringen og analysen har vi kommet med en

konklusjon og anbefaling til EiendomsMegler 1. Vi mener de burde benytte seg

av sin eksisterende posisjon som det største meglerforetaket. De har allerede

denne posisjonen i kundenes bevissthet, så vi anbefaler å øke fokuset på

viktigheten av å velge et stort eiendomsmeglerforetak slik at kunden lærer hvilke

fordeler det gir dem. I tillegg ønsker vi at de differensierer seg med kundeservice

gjennom ansatte med høy kompetanse og et godt utviklet støtteapparat. Sammen

med høyt fokus på visninger mener vi dette vil være med å differensiere

EiendomsMegler 1 fra konkurrentene på markedet i Trondheim. Det er ingen fasit

på hvilken posisjon som er den riktige, men vi anser denne anbefalingen som

hensiktsmessig og en mulig retningslinje for EiendomsMegler 1.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Markedskommunikasjon fra Handelshøyskolen BI, 2014

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit