Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorTidemand-Johannessen, Sindre
dc.contributor.authorLøvbakken, Sondre Skauge
dc.contributor.authorSletten, Martin
dc.date.accessioned2012-10-18T13:15:04Z
dc.date.available2012-10-18T13:15:04Z
dc.date.issued2012-10-18
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/94493
dc.descriptionBacheloroppgave i Markedsføring fra Handelshøyskolen BI, 2012
dc.description.abstractDenne oppgaven er utformet på bakgrunn av et oppdrag fra arbeidsgiver i SALfresh. SALfresh er en ny aktør og har et nytt produkt på Omega-3 markedet. De trengte derfor hjelp til hvordan å nå markedet med sitt produkt. I henhold til dette har vi med bakgrunn i vår erfaring på fagfeltet markedsføring valgt å se på hvordan en ny aktør i Omega-3 bransjen kan posisjonere seg på bedriftsmarkedet. I samtale med arbeidsgiver i SALfresh utformet vi i følgende problemstilling: Hvordan kan SALfresh oppnå en ønskelig posisjon på Omega-3 markedet? Vi mener denne problemstillingen belyser tematikken, og ga oss muligheten til å se på hvordan en aktør skal operere på bedriftsmarkedet. For at vi skulle komme frem til best mulig anbefaling for SALfresh foretok vi først et omfattende litteratursøk både i forskningsartikler og fagbøker. Dette resulterte i valget av den teoretiske forankringen for vår oppgave. Grunnet problemstillingen og hva posisjoneringsteori omhandler, valgte vi å ta utgangspunkt i posisjoneringsprosessen. For å analysere av hvilke faktorer som er viktig i en posisjoneringsprosess benyttet vi teori om hvordan en aktør kan differensiere og segmentere sine produkter på bedriftsmarkedet. Teorikapittelet la grunnlaget for hvordan videre undersøkelse av problemstillingen skulle foregå. For at vi skulle klare å gi en god anbefaling om hvordan SALfresh kan posisjonere seg, krevde det en god forståelse av totalmarkedet og hvordan aktører operer i dag. Med bakgrunn i dette valgte vi en metodetilnærming i form av en eksplorativ kvalitativ undersøkelse. For å nå målet for informasjonsmengden vi ville ha, gjennomførte vi totalt 7 dybdeintervjuer. Disse bestod av interne og eksterne ressurspersoner som har kjennskap til omega-3 markedet. Vi utformet tre undersøkelsesspørsmål for å kartlegge markedet, hvordan posisjonering skjer i dag, og hvilke framtidsutsikter som finnes i markedet. Dette for å legge grunnlaget for analysen. Videre i oppgaven har vi presentert de funn vi fikk fra dybdeintervjuene og analysert disse opp mot vår teoretiske forankring. Ettersom empirien er presentert i et eget kapittel tar analysekapittelet kun for seg diskusjonen av funnene opp mot sekundære kilder og teori. Avslutningsvis i analysekapitelet tok vi for oss konklusjon opp mot analysen. Her fikk vi tydeliggjort konkrete funn som gjenspeilet problemstillingen, og som var viktig opp mot vår videre anbefaling. Den siste delen av vår oppgave presenterer vår anbefaling til SALfresh. Denne omhandler hvilke segmenterings- og differensieringsvariabler som muliggjør en ønsket posisjon for SALfresh. SALfresh, en liten aktør på et marked med høye inngangsbarrierer, har ikke ressurser til å ta del i konsolideringen som foregår på markedet. Dette fører til at de må benytte eksterne distributører for å nå sluttbruker og er derfor avhengig av relasjonsbygging for å ekspandere i markedet. Vi ser at SALfresh benytter relasjon fremfor transaksjon da de har høyt fokus på produktkvalitet, i motsetning til markedets fokus på pris. Posisjoneringsarbeid for SALfresh handler om å overbevise distributører til å investere i deres produkt. Denne anbefalingen vil ikke nødvendigvis være en fasit, men en mulig retningslinje for hvilke grep SALfresh kan ta, i henhold til hvordan markedet er og fremtidig utvikling, for å oppnå en god posisjon på lengre sikt.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.titlePosisjonering på Omega-3 markedetno_NO
dc.typeBachelor thesisno_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel