Offentlig-private partnerskap som supplement til det offentlige velferdstilbudet
Abstract
Bærum kommune /Frivillighetssentralen har gjennom en fireårsperiode gjort forsøk med å engasjere private bedrifter i partnerskap med kommunen. De to første årene var prosjektet underlagt Frivillighetssentralen i Bærum kommune. Fokus var rettet mot næringslivet for å motivere utvalgte bedrifter til samfunnsengasjement i et sosialt eller offentlig-privat partnerskap Sosialt partnerskap ble definert som et samarbeid mellom et offentlig tjenestested og en bedrift som forplikter seg til å utføre et nærmere definert ”frivillig arbeid” utført av bedriften i den betalte arbeidstiden. Vi bruker i det følgende sosiale partnerskap synonymt med offentlige-private partnerskap med offentlig og frivillig sektor. Prosjektet ble etter hvert sterkere forankret på politisk og administrativt nivå i Bærum kommune, som videreførte prosjektet.
Bærum kommunes initiativ kommer på en tid da sosiale partnerskap i stigende grad lanseres internasjonalt, både på nasjonalt og overnasjonalt nivå. Særlig har Storbritannia satset sterkt i denne retning, men også FN har engasjert seg i å fremme partnerskap omkring de store utfordringene i den globale utvikling.
Denne rapporten presenterer noen refleksjoner omkring prinsipielle sider ved sosiale eller offentlig-private partnerskap og foretar, mot denne bakgrunn, en evaluering av Bærum kommunes forsøk med sosiale partnerskap mellom bedrifter og kommunal forvaltning.
Avslutningsvis drøftes generelle fordeler og ulemper ved ”Bærumsmodellen” så langt, og på grunnlag av evalueringen presenteres tiltak for å styrke det sosiale eller offentlig-private partnerskapsarbeidet. Som del av prosjektet har Bærum kommune også utarbeidet en egen manual for sosialt partnerskapsarbeid.
Series
Research Report06/2005