Høye avgifter på landtransport i Norge: betydning for transport og annen næringsvirksomhet
Research report

View/ Open
Date
2001Metadata
Show full item recordCollections
- Research Reports [142]
Abstract
Rapporten dokumenterer resultatene fra et oppdragsprosjekt utført for Nærings- og handelsdepartementet med det formål å analysere den betydning avgifter har på norsk landtransport i et internasjonalt perspektiv og med fokus på tidsforløpet. Hovedvekten er lagt på vegtransport, men jernbanetransport behandles også.
Det ligger ikke innenfor prosjektets rammer å foreta noen total analyse av sammenhenger mellom priser, kostnader og konkurranseforhold for norske transportører. I noen grad analyserer vi priser og totalkostnader i kapittel 1, men hovedvekten har vært på avgiftenes betydning for konkurranseforholdene.
Det teoretiske grunnlaget for analysene bygger på logistikk med vekt på kostnader, inter-organisatoriske relasjoner og konkurransefordeler og markedsøkonomi med vekt på markedsatferd og atferdens forutsetninger. Statsvitenskapelige elementer med vekt på forståelse for hvordan forvaltningen fungerer og samspiller nasjonalt og i tilknytning til Den europeiske union (EU), inngår også i analysen.
Prosjektet er gjennomført dels som litteraturanalyser, dels som caseanalyser av et antall utførte lastebilturer mellom Norge og utlandet sammenholdt med lignende turer for uten-landske produsenter. I prosjektet er det lagt vekt på synspunkter på utviklingen fremover. Både caseanalysene og viktigheten av å se avgiftene i et tidsforløp representerer originale bidrag til forståelsen av hvilke muligheter som foreligger for fremtidige avgiftsordninger.
Series
Research Report04/2001