• La creación de valor en los consejos y la diversidad de género: Cómo progresar para incrementar el número de mujeres en los consejos de administración en España 

      Izquierdo, Mirian; Huse, Morten; Möltner, Hannah (Research Report;2/2016 (Spanish version), Research report, 2016)
      España fue uno de los primeros países en establecer una normativa que contemplaba la igualdad de género en los consejos de administración de las empresas a través de la ley orgánica 3/2007 de 22 de marzo. A pesar de ello, ...
    • Learning Across Firm Boundaries: The Role of Organisational Routines 

      Bygballe, Lena E. (Series of Dissertations, Doctoral thesis, 2006)
      The main purpose of the study is to contribute to the understanding of learning across firm boundaries. Such learning has often been associated with so-called knowledge-intensive firms engaged in learning alliances in order ...
    • Lederskap – spiller det noen rolle? 

      Martinsen, Øyvind Lund (Research Report, Research report, 2005)
      I denne artikkelen oppsummerer jeg sentrale strømninger i de siste 100 års forskning på ledere og betydningen av lederskap. Denne forskningen viser at lederes personlighetstrekk, intelligens og lederatferd kan ha god til ...
    • The Listed Events regulation - are sporting events really that important? 

      Solberg, Harry Arne (Research Report, Research report, 2002)
      This article evaluates the rationale behind the Listed Events regulation, which objective is to protect major sporting events from being broadcasted exclusively on TV-channels with restricted penetration. It presents rating ...
    • Listeføring - til fordel for forbrukerne? 

      Bakke, Egil (Discussion Paper, Working paper, 2001)
      Notatet gir innledningsvis en kort fremstilling av EU´s vedtak om ”listeføring, d.v.s. at medlems-landene kan, uten å komme i strid med EU´s generelle bestemmelser, vedta at visse nasjonale eller internasjonale begivenheter ...
    • Logistikk-kostnader i et langsiktig perspektiv 

      Bjørnland, Dag; Lægreid, Lasse (Forskningsrapport, Research report, 2001)
      Rapporten har det ærgjerrige siktemålet å gi en tallmessig oversikt over logistikk-kostnadenes nivå og utvikling i hele etterkrigstiden. Konkret har vi beregnet kostnadene for hvert år i femtiårsperioden 1947-1997 både i ...
    • Logistikkutvikling i utenforland 

      Virum, Helge (Research Report, Research report, 2002)
      Politiske prioriteringer og ønskemål sammen med de strategier som velges av brukere og tilbydere av logistikktjenester er de viktigste drivkreftene bak logistikkutviklingen. Landene i Europa utformer i dag mye av politikken ...
    • Det lokale NAV-kontoret : hvilke løsninger velges? 

      Monkerud, Lars Christian (Discussion Papers;1/2008, Working paper, 2008)
      Denne dokumentasjonsrapporten presenterer foreløpig materiale fra en av modulene – Det lokale NAV-kontor - i prosjektet Evaluering av NAV-reformen (EVA-NAV). Prosjektet er igangsatt av Norges forskningsråd, og består av ...
    • The Macroeconomic Consequences of the Green Transition 

      Kapfhammer, Felix (Series of Dissertations;, Doctoral thesis, 2023)
      Chapter 1: Climate Risk and Commodity Currencies – by Felix Kapfhammer, Vegard H. Larsen and Leif Anders Thorsrud Abstract: Climate change increases the likelihood of extreme climate- and weather-related events, but also ...
    • Managing Adaptive Learning from the Middle 

      Paulsen, Jan Merok (Series of Dissertations, Doctoral thesis, 2008)
      The main purpose of this study is to contribute to the understanding of how school organizations adapt their core technology to demands imposed from their external environments. Built on open system theories, schools are ...
    • Managing Adaptive Learning from the Middle 

      Paulsen, Jan Merok (Series of Dissertations, Doctoral thesis, 2008)
      The main purpose of this study is to contribute to the understanding of how school organizations adapt their core technology to demands imposed from their external environments. Built on open system theories, schools are ...
    • Managing Organizational Change during Institutional Upheaval: Bosnia-Herzegovina’s Higher Education in Transition 

      Tiplic, Dijana (Series of Dissertations, Doctoral thesis, 2008)
      This study focuses on organizational change in non-stabile environments. Non-stabile environments are characterized by dramatic change at societal, economic and political levels caused by, for example, changes in political ...
    • Marked, profesjon, konsentrasjon 

      Rolland, Asle (Discussion Paper, Working paper, 2001)
      På grunnlag av Eierskapsutvalgets utredning ”Mangfold i media” (NOU 1995:3), samt et vedlegg av professor Helge Rønning til denne, drøftes den mulige kausalrelasjonen mellom graden av mediekonsentrasjon (årsak) og graden ...
    • Markedet og de kulturelle verdier 

      Bakke, Egil (Research Report, Research report, 2003)
      Utredningen omfatter fire kultur- eller medienæringer, “scenenæringen” (teater , opera- og ballettforestillinger og konserter), boknæringen, avis-næringen og kringkastingsnæringen. Noen av disse næringene produserer det ...
    • Matvaresektoren i et makroøkonomisk perspektiv 

      Moen, Espen R.; Riis, Christian (Research Report, Research report, 2002)
      Rapporten drøfter hvordan utviklingen i de makroøkonomiske forhold påvirker betingelsene for norsk matvareindustri. Etter vår vurdering er utviklingen i matvaresektoren i Norge mer beslektet med utviklingstrekk vi kjenner ...
    • Mål i norsk mediepolitikk 

      Rolland, Asle (Working paper, 2005)
      To (tre) tidligere undersøkelser av målhierarkiet i norsk mediepolitikk har resultert i 14 forskjellige målformuleringer. Denne undersøkelsen av mediepolitikkens hoveddokumenter resulterer i tre konvergente målhierarkier. ...
    • Measuring Skepticism to Cause Related Marketing 

      Brønn, Peggy (Discussion Paper, Working paper, 2000)
      This paper looks at the subject of corporate social responsibility and how companies use it in their marketing communication activities, a practice known as cause related marketing (CRM). Norwegian consumers were asked ...
    • Mediebarometer 2019 Befolkningens mediebruk på kjønn og alder 

      Wilberg, Erik (Research report, 2019)
      Den er foretatt som webintervju i uke 32 i 2019, på et landsrepresentativt materiale med 1009 respondenter.
    • Mediemakt og mediemonopol 

      Rolland, Asle (Research Report, Research report, 2002)
      Rapporten inneholder to arbeider med nært slektskap til hverandre: 1. Mediemakt, bransjemakt, markedsmakt 2. Mediepolitikken og det lokale monopol I det første arbeidet blir det gitt en empirisk beskrivelse og ...
    • Mediepreferanser 2011 til 2022 

      Wilberg, Erik (Research report, 2022)
      Denne rapporten tar for seg medieutviklingen i et langsiktig perspektiv. Vi har ganske gode målinger for hvordan mediepreferansene har endret seg over det siste tiåret, og det er vel ingen overraskelse i det faktum at den ...