Mediepreferanser 2011 til 2022
Research report
Published version
View/ Open
Date
2022Metadata
Show full item recordCollections
- Research Reports [141]
Abstract
Denne rapporten tar for seg medieutviklingen i et langsiktig perspektiv. Vi har ganske gode målinger for hvordan mediepreferansene har endret seg over det siste tiåret, og det er vel ingen overraskelse i det faktum at den digitale utviklingen har vært aldeles enorm. På mange områder er medieområdet fullt ut digitalisert, og det er det som skal belyses gjennom en rekke tabeller i denne rapporten. Rapporten bygger på tre ulike datasett:
• Undersøkelse av mediepreferanser i 2011 og 2022 gjennomført med et representativt utvalg på ca 1000 respondenter. Tall fra februar 2011 sammenliknet med juni 2022.
• Undersøkelse av mediepreferanser med flere dybdespørsmål fra 2020, 2021 og 2022 som blant annet tar for seg spørsmål i forbindelse med pandemien. Også her er grunnlaget ca 1000 respondenter.
• En undersøkelse fra juni 2022 som tar for seg mediepreferanser, tillit til medier og forhold rundt pandemien, personlig økonomi og uroen i verden.
De to siste undersøkelsene er gjennomført via websystemet til YouGov Norway. Undersøkelsen fra 2011 ble gjennomført som telefonintervju fra Respons Analyse. En inspeksjon av materialet viser god samstemmighet mellom de to instituttenes målinger.
Undersøkelsen fra 2022 er finansiert gjennom et tilskudd fra Fritt Ord og fra Stiftelsen Tinius.