• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Articles
  • Scientific articles
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Articles
  • Scientific articles
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Å estimere handelsområder uten å følge kundene hjem

Hunneman, Auke; van Oest, Rutger D.
Journal article, Peer reviewed
Thumbnail
View/Open
Hunnemann_Oest_Magma_0312.pdf (3.570Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/93536
Date
2012
Metadata
Show full item record
Collections
  • Scientific articles [1357]
Abstract
Det er svært viktig å forstå den geografiske utstrekningen for varehandelsområder i detaljhandel. Gjeldende metoder for å tegne opp varehandelsområder er basert på undersøkelser og data fra lojalitetskort. Disse tilnærmingene bruker kundedata på husholdningsnivå til å koble postnummer sammen med butikker, og dette har flere ulemper: unøyaktighet i undersøkelser, ikke-representative data, kostbar datainnsamling og/eller data som kun gjelder butikker innenfor egne kjeder uten at andre kjeder tas med i betraktningen. Vi har utviklet en ny metode for å skissere opp handelsområder. Datakravene er at man må kjenne til de samlede salgsinntektene for butikker, butikkenes egenskaper, populasjonens egenskaper på postnummer-nivå, og avstander mellom butikker og postnummer. Denne typen data er enten offentlig tilgjengelig eller samles vanligvis inn av dataanalyseselskaper som AC Nielsen og Experian, og de er dermed lette å få tak i. Vår tilnærming kan gi handelsområdet til enhver butikk som tilhører enhver kjede, er basert på objektive data og krever ikke kundedata på husholdningsnivå for å koble postnummer til butikker. Isteden forsøker vi å hente ut kundekrets basert på postnummer ved å bryte ned butikkenes samlede salgsnivåer til komponenter som kan tilskrives postnumrene der husholdningene holder til. Vi illustrerer potensialet til den nye modellen med et datasett fra Experian som inneholder alle dagligvareforretninger i Oslo, samt populasjonens egenskaper og reiseavstander på grunnkrets-nivå.
Description
Versjon i BI Brage er som publisert i tidsskriftets papirutgave. Forlagets e-utgave er tilgjengelig fra www.magma.no
Publisher
Fagbokforlaget i samarbeid med Econa
Journal
Magma

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit