Kompetanseutvikling i norske kommuner: fra ufaglært til faglært
Journal article, Peer reviewed
Date
2009Metadata
Show full item recordCollections
- Scientific articles [2217]
Abstract
Norske kommuner står overfor en tiltagende knapphet på faglært arbeidskraft de neste tiårene. Fagutdanning av egne medarbeidere i tilknytning til arbeidsplassen kan kompensere for mangel på kvalifisert arbeidskraft, for eksempel innenfor pleie- og omsorgstjenesten. Erfaringer fra syv kommuner viser at slik opplæring kan være en billig måte for kommunen å sikre tilgang på relevant arbeidskraft, blant annet fordi ansatte over 25 år har rett til gratis videregående utdanning. Resultatene viser at flere praktiske grep er gunstig for best mulig resultat av satsing på oppgradering av egne ansatte, særlig tilrettelegging for å oppfylle praksiskrav, gjennomføring av teoretisk opplæring i kombinasjon med jobb og andre tiltak for å øke motivasjonen til å delta i opplæring. Best resultat oppnås når disse tiltakene inngår i et helhetlig opplegg fra ufaglært til faglært. Likebehandling av ansatte og langsiktig finansiering av opplæring ivaretas best når ansvaret ligger sentralt i kommunen, og ikke i den enkelte driftsenhet.