Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorDuesten, Sigrid Sundet
dc.contributor.authorKjersem, Silje Storbråten
dc.contributor.authorPedersen, Victoria Andrea Waage
dc.date.accessioned2023-11-06T13:14:40Z
dc.date.available2023-11-06T13:14:40Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3100816
dc.descriptionBacheloroppgave i Digital kommunikasjon og markedsføring fra Handelshøyskolen BI, 2023en_US
dc.description.abstractInstagram er en populær plattform på sosiale medier for influensere, og merkevarer benytter seg i økende grad av influenser-markedsføring for å nå ut til publikum. Generasjon Z har vokst opp i en digitalisert verden og benytter mye av sin tid på sosiale medier. Vi var nysgjerrige på å finne ut hvordan effekt influensere og reklameavsløring hadde på generasjon Z. For å finne ut av effekten tar vi for oss ulike aspekter som sosiale medier, influensere, Instagram, generasjon Z og reklamemerking. I vår bacheloroppgave i fordypningen digital kommunikasjon og markedsføring tar vi for oss tematikken reklamemerking og influensertype på Instagram. Studiet handler om hvordan størrelse på influenser og reklamemerking vil påvirke generasjon Z sin oppfatning av produktkunnskap, troverdighet og kjøpsintensjon. Studiet strukturerer seg gjennom delene innledning, teori, metode, analyse og resultater med drøftelse av funn. Til slutt vil vi komme med forslag til videre forskning innenfor det aktuelle temaet. Vi har utarbeidet følgende problemstilling: “Hvordan påvirker norske influensere og deres bruk av reklamemerking på Instagram generasjon Z når det kommer til produktkunnskap, troverdighet og kjøpsintensjon?” For å besvare problemstillingen ble det satt opp en konseptuell modell med ulike hypoteser. For å teste hypotesene ble det gjennomført en enveis analyse av varians (ANOVA) i dataprogrammet JMP. Før hypotesetestingen ble det utført en undersøkelse av normalfordeling, faktoranalyse og reliabilitet for å sikre at dataene er tilfredsstillende. Etter å ha bekreftet disse forholdene, ble dataene klargjort for hypotesetesting. Det ble det brukt en kvantitativ metode, hvor det ble gjennomført et eksperiment for å samle inn data om holdninger til reklamemerking. Videre presenteres prosedyren for eksperimentet, der en bruker ulike Instagram-innlegg med manipulasjoner av likerklikk og annonsemerking. I tillegg presenteres også utvalget, samt pretestesten av manipulasjonen for å sikre at den ble riktig oppfattet av respondentene. Etter innsamling av dataene gjennomføres det en analyse av datakvaliteten og rensing av dataene før de går videre til dataanalysen. Deretter presenteres resultatene av hypotesetestingen. Resultatene fra hypotesetestingen viste at makroinfluensere hadde noe større påvirkning på produktkunnskapen til respondentene sammenlignet med mikroinfluensere. Mikroinfluensere hadde imidlertid større påvirkning på troverdighet og kjøpsintensjon. Når det gjaldt reklamemerking, viste resultatene at reklamemerkede innlegg ga høyere produktkunnskap enn innlegg uten reklamemerking. Generasjon Z i Norge hadde imidlertid større troverdighet til innlegg uten reklamemerking. Studiet viste også at både mikro- og makroinfluensere oppnådde høyere troverdighet enn innlegg uten reklamemerking. Likevel svekket reklamemerking kjøpsintensjonen for begge influensertypene. Konklusjonen oppsummerer funnene til hver hypotese, hvor vi ser at norske influensere og deres bruk av reklamemerking på Instagram påvirker generasjon Z både positivt og negativt når det kommer til produktkunnskap, troverdighet og kjøpsintensjon. Avslutningsvis reflekteres det rundt begrensninger i oppgaven, samt viser til fremtidig forskning basert på funn i oppgaven.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHandelshøyskolen BIen_US
dc.subjectdigitalen_US
dc.subjectkommunikasjonen_US
dc.subjectmarkedsføringen_US
dc.titlePåvirkningen av norske influenseres reklamemerking på Instagram - Generasjon Z sin produktkunnskap, troverdighet og kjøpsintensjonen_US
dc.typeBachelor thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel