Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMælan, Ronja Enebakk
dc.contributor.authorMoksnes, Emma Madhuri
dc.contributor.authorBrøndbo, Bodil Emilia Ruud
dc.date.accessioned2023-11-06T11:15:41Z
dc.date.available2023-11-06T11:15:41Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3100744
dc.descriptionBacheloroppgave i Digital kommunikasjon og markedsføring fra Handelshøyskolen BI, 2023en_US
dc.description.abstractI denne oppgaven redegjøres det for forskjellene mellom tekst utviklet av markedsføringsstudenter, og tekst utviklet med kunstig intelligens ved hjelp av et forsøk. De to tekstene ble utviklet til to respektive annonser, som er brukt til å utforske om tekst generert av AI kan oppnå like stor grad av tillit, som tekst laget av oss som markedsføringsstudenter. Annonse A ble laget av markedsføringsstudenter, mens annonse B ble laget med OpenAIs ChatGPT. Det ble utviklet et spørreskjema med seks spørsmål, som ble sendt ut til og testet blindt på et utvalg på 40 testpersoner. Halvparten av respondentene ble testet med annonse A, mens de resterende 20 ble testet med Annonse B. Etter innhenting av data ble de målbare spørsmålene lagt inn og testet i analyseprogrammet JMP. Her var det ingen signifikante funn på t-testene, mens medianen viser at annonsen laget av markedsføringsstudenter har høyere tillit og kjøpevillighet, enn den laget av kunstig intelligens. Det ble derfor utført en Spearman ́s p-test, hvor man ser at tillit har en korrelasjon for respondentenes kjøpevillighet. På de ikke-målbare spørsmålene kom det frem at det var mest positivitet overfor annonse A, mens annonse B, generert av AI, har fått både negative og positive tilbakemeldinger. Begge annonsene ble kritisert for mangel på kontaktinformasjon og pris. Annonse A ble beskrevet som proff, ryddig, seriøs og forbindes med renhold. Det foreligger ingen negative tilbakemeldinger på annonse A. Annonse B har fått en god del negative tilbakemeldinger der flere mente at Annonse B opplevdes som mangelfull, og noen gikk så langt med å si at de følte at annonsen forsøkte å lure kundene ved å “grønnvaske” tilbudet deres. Selv om det var mye negativt å si om annonse B, var det noen som var godt fornøyd og beskrev annonsen som tydelig, kort, konsist og at teksten er godt skrevet. Selv om begge annonsene mottar gode tilbakemeldinger, viser funnene i dette forsøket, tydelig at tekst generert av kunstig intelligens ikke kan oppnå like stor grad av tillit. Det er tydelig at tekst skrevet med bruk av teori, menneskelig input og retoriske virkemidler av oss markedsføringsstudenter, gir forbrukerne større grad av tillit.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHandelshøyskolen BIen_US
dc.subjectdigitalen_US
dc.subjectkommunikasjonen_US
dc.subjectmarkedsføringen_US
dc.titleKan bruken av AI-generert tekst i markedsmateriell gi like stor grad av tillit, som innhold utformet av markedsføringsstudenter?en_US
dc.typeBachelor thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel