Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBergersen, Tina
dc.date.accessioned2023-10-12T11:54:06Z
dc.date.available2023-10-12T11:54:06Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3096093
dc.descriptionBacheloroppgave i Markedsføringsledelse fra Handelshøyskolen BI, 2023en_US
dc.description.abstractSiden OpenAI lanserte chatboten ChatGPT i november 2022 har chatboten fått massiv oppmerksomhet verden rundt. På kun fem dager hadde ChatGPT allerede nådd 1 millioner brukere og etter bare to måneder ble det anslått at chatboten hadde nådd 100 millioner aktive brukere. Hovedfokuset i media har vært på hvordan ChatGPT kan misbrukes i skolesammenheng og hvordan chatboten kan brukes som et verktøy i forbindelse med jobb. Det har derimot blitt skrevet lite om hvordan ChatGPT potensielt kan endre vanlige forbrukeres informasjonssøk og hvordan de kan bruke chatboten som et verktøy i egen hverdag. Dette leder frem til problemstillingen: «I hvilken grad vil forbrukere benytte ChatGPT som informasjonskanal, og hva vil de eventuelt bruke dette «verktøyet» til, samt ser de noen problemer og utfordringer med dette?» For å svare på problemstillingen har det i tillegg blitt formulert åtte undersøkelsesspørsmål som skal være til hjelp i hele prosessen. Siden dette er et relativt nytt tema og det ikke finnes så mye data på hvordan vanlige forbrukere bruker ChatGPT, valgte jeg å gå for et deskriptivt forskningsdesign hvor jeg brukte en spørreundersøkelse for å samle inn primærdata. Utvalget besto av et såkalt bekvemmelighetsutvalg, hvor spørreundersøkelsen ble sendt ut til venner og bekjente på sosiale medier som delte denne videre. Spørreundersøkelsen endte opp med 365 respondenter etter at missing values og ekstremverdier ble fjernet. Hovedresultatene fra spørreundersøkelsen viser at det er mye som kan tyde på at forbrukere vil og allerede har startet med å benytte ChatGPT som en informasjonskanal. Når det kommer til hva de vil bruke ChatGPT til, svarer flest respondenter at de bruker ChatGPT til: (1) Få svar på spørsmål, (2) lære mer om et tema, (3) generere ideer til kreative prosjekter, (4) generell underholdning og (5) oversetting av tekst til andre språk. Videre så kommer det frem at respondentene ser flere problemer og utfordringer rundt bruken av chatboten, hvor størst andel sier at de er bekymret for feilinformasjon og det å få utdatert informasjon. Andre bekymringer som blir fremhevet er manglende mulighet for å sjekke hvor ChatGPT henter sin informasjon fra, ukritisk bruk og fare for misbruk. Alle illustrasjoner og grafer i oppgaven inkludert forsiden, er laget av meg i Adobe Illustrator.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHandelshøyskolen BIen_US
dc.subjectmarkedsføringen_US
dc.subjectmarkedsføringsledelseen_US
dc.titleChatGPT som informasjonskanal: En forbrukerorientert tilnærmingen_US
dc.typeBachelor thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel