Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLauritzen, Sindre
dc.contributor.authorLangeset, Jan Åge
dc.date.accessioned2023-10-12T09:15:37Z
dc.date.available2023-10-12T09:15:37Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3096016
dc.descriptionBacheloroppgave i Markedsføringsledelse fra Handelshøyskolen BI, 2023en_US
dc.description.abstractDenne bacheloroppgaven har som formål å utforske faktorer som påvirker norske forbrukeres holdninger og kjøpsvillighet til kinesiske elbiler. Bakgrunnen for at vi ønsket å undersøke dette temaet var preget av den økende importen av kinesisk elbil, samt observasjoner av både negative og positive holdninger til dette. Vi ønsket å finne ut hvorfor folk hadde de holdningene til kinesisk elbil, og hva som påvirket dem. For å danne grunnlaget for å besvare problemstillingen, undersøkte vi tidligere forskning og relevant teori om både psykologiske forbrukerholdninger og relevante Country of Origin-effekter. Det teoretiske grunnlaget var til hjelp når vi utviklet en teoretisk hovedmodell, som fremstilte uavhengige variabler som kunne påvirke villigheten til å kjøpe en kinesisk elbil. Variablene fordelte seg mellom den generelle holdningen til Kina som land, den affektive følelsen av animositet mot Kina, den normative etnosentrismen i Norge, og den generelle holdningen til kinesisk elbil. Studien baserte seg på både et kvalitativt ekspertintervju og en kvantitativ spørreskjemaundersøkelse. Spørreskjemaet ga statistisk grunnlag for å drøfte den generelle norske befolkningen, mens intervjuet bidro med dypere innsikt og kontekst for å styrke funnene. Dataene ble analysert gjennom JMP. Med 200 respondenter kunne vi konkludere med et flertall som var for kinesisk elbil, men samtidig en betydelig andel som fortsatt er skeptiske. Samtlige av hypotesene vi utviklet viste en signifikant sammenheng, noe som indikerer at country of orgin-effekter spiller en betydelig rolle for forbrukernes kjøpsvillighet. Vi synes funnene anses som interessante og relevante for utenlandske aktører og markedsførere som ønsker å vinne større markedsandeler i Norge.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHandelshøyskolen BIen_US
dc.subjectmarkedsføringen_US
dc.subjectmarkedsføringsledelseen_US
dc.titleNorske forbrukeres villighet til å kjøpe kinesisk elbil: Effektene av kognitiv, affektive og normative aspekter av Country-of-Originen_US
dc.typeBachelor thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel