• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Delt skjerm vs Fullskjerm opp mot irritasjon

Nansen, Jørgen Juve; Stenstrøm, Vetle Oskar
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
BTH 3630_67.pdf (767.5Kb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3095555
Date
2023
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor [817]
Abstract
I dag benytter flere TV-kanaler i Norge seg av det nye formatet som deler skjermen i to. Hensikten er å kunne vise reklame uten å måtte avbryte det redaksjonelle innholdet fullstendig. I dag blir det brukt under direktesendte sportssendinger hvor det ikke er noen naturlig pause i sendingen. Løsningen er god, men det er flere problemer som gjør at løsningen har fått mye motstand. Lyden til den redaksjonelle sendingen blir erstattet med reklamelyden, og skjermen blir mindre. Når dette formatet blir brukt på feil tidspunkt, medfører dette støy, samt at man kan gå glipp av viktige hendelser man gjerne ville fått med seg.

Bacheloroppgaven har til hensikt å undersøke to forskjellige måter å vise TV-reklame på, og hvordan TV-seerne reagerer når de blir avbrutt av reklame. Studien baserer seg mye på teori om irritasjon rettet mot reklame, og undersøker om delt skjerm-formatet kan oppnå en høyere grad av irritasjon og negativ holdning mot merkevaren som det blir reklamert for. Dette resulterte i følgende problemstilling;

«oppfattes den nye reklame-løsningen delt skjerm som mer irriterende enn reklame vist i fullskjerm, og kan markedsføring via delt skjerm potensielt skade den eksponerte merkevaren»

Forskningsdesignet for denne oppgaven er et kausalt design med et eksperiment. Oppgaven har som formål å undersøke årsakssammenhenger knyttet til reaksjon og stimuli ved visning av to forskjellige reklameformater på TV. Ved å ta i bruk dette forskningsdesignet, har det vært mulig å manipulere og randomisere hvilket format respondentene blir eksponert for. På denne måten har man kunnet analysere gruppene i utvalget og funnet forskjeller dem imellom.

Oppgaven konkluderer med at delt skjerm-formatet, ikke nødvendigvis fører til høyere grad av irritasjon mot reklamen. Men det vil fortsatt være lurt av TV-kanalene å utføre en mer omfattende studie av dette formatet, med tanke på at resultatene peker i retning av at det kan oppfattes som mer irriterende, og graden av forståelse (her i favør av annonsør) er mindre. Relevans vil være viktigere enn før, for å fange oppmerksomheten, og samtidig minske sjansen for irritasjon
Description
Bacheloroppgave i Markedsføringsledelse fra Handelshøyskolen BI, 2023
Publisher
Handelshøyskolen BI

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit