Hvilken påvirkningskraft har mikroinfluencere på kjøpsintensjonen til unge forbrukere?
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3095539Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Bachelor [817]
Sammendrag
Denne oppgaven er utarbeidet med et eksplorativt og deskriptivt undersøkelsesdesign, som delt inn i syv hoveddeler. Først presenteres problemstillingen, deretter presenteres relevant teori og forskning. Vi har hentet inspirasjon fra ulike vitenskapelige artikler, fagbøker, studier og undersøkelser. Disse er lagt som grunnlag for vår oppgave.
Oppgaven undersøker hvilken påvirkningskraft mikroinfluencere har på kjøpsintensjonen til unge forbrukere. Mikroinfluencer-markedsføring er blitt en populær strategi for bedrifter. Studien vår tar for seg et variert utvalg av teorier og modeller. Formålet med forskningen på dette tema er å undersøke hvordan kjøpsintensjonen til unge forbrukere påvirkes av mikroinfluencer-markedsføring.
Vi undersøker hvilke faktorer som påvirker kjøpsintensjonen, men viser også til mikroinfluenceren sitt perspektiv rundt tema. Analysen består av både kvalitativ og kvantitativ forskningsmetode. Dette begrunner vi ved et ønske om å frembringe en bredere forståelse av tema, men samtidig dybde. I den kvalitative delen har vi hatt fem individuelle dybdeintervjuer med mikroinfluencere og ti individuelle dybdeintervjuer med forbrukere. Dette har gitt oss ulike perspektiver rundt tema. I den kvantitative delen har vi benyttet oss av en spørreundersøkelse som hadde en rekkevidde på 185 respondenter. Spørreundersøkelsen ble videre analysert i JMP Pro 16.
I sum viser de empiriske resultatene at gjennom holdning og opplevde likhet kan mikroinfluenceren skape en sterk kjøpsintensjon hos den unge forbrukeren.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Markedsføringsledelse fra Handelshøyskolen BI, 2023