Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRanden, Celine
dc.contributor.authorSchei, Guro Klingenberg
dc.contributor.authorRosendahl, Mari
dc.date.accessioned2023-10-04T12:31:53Z
dc.date.available2023-10-04T12:31:53Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3094154
dc.descriptionBacheloroppgave i Økonomi og administrasjon fra Handelshøyskolen BI, 2023en_US
dc.description.abstractVerdens naturressurser er under stort press, og det er derfor viktig at bruken av naturressurser reduseres. I Norge regnes Elkjøp som den største aktøren i elektronikkbransjen, og det er derfor viktig at Elkjøp går foran som et godt eksempel når det kommer til sirkulær økonomi, da store deler av avfallet kan spores tilbake til elektronikkbransjen. Selv om Elkjøp ikke har stor nok innflytelse til å styre andre aktører og leverandører i riktig retning, kan de likevel inspirere og sette krav som bidrar til endring og positiv utvikling innen sirkulær økonomi. På dette grunnlaget har vi valgt å sette søkelys på hvordan Elkjøp kan jobbe for en bedre fremtid, og med det formulert følgende problemstilling: “Hvordan kan Elkjøp som en hovedaktør i elektronikkbransjen øke innsatsen for å styrke sirkulær økonomi?” Oppgaven har primært fokusert på relevant teori tilhørende temaet sirkulær økonomi, samt dens utfordringer. Gjennom en kombinasjon av kvantitativ og kvalitativ metode, også kalt «mixed-method», har vi utforsket Elkjøps innsats og identifisert hvilke tiltak de benytter i dag. I intervjuene får vi et innblikk i hva som gjøres internt, samt de ansattes perspektiv på sirkulær økonomi, mens spørreundersøkelsen tar for seg de eksterne faktorene og forbrukernes synspunkt. De empiriske funnene som har fremkommet i denne oppgaven blir nøye presentert og analysert for å sikre en grundig forståelse og pålitelig vurdering. For å drøfte den innsamlede dataen har vi fokusert på tre forhåndsbestemte forskningsspørsmål, og drøftet de med hensyn på teori og empirisk funn. Med bakgrunn i dette har vi utarbeidet seks tiltak som Elkjøp kan implementere for å komme et steg nærmere en sirkulær økonomi. Disse innebærer forbedring av allerede eksisterende tiltak, synliggjøring av bærekraftige produkter, vedlikeholdsvideoer og bruktavdeling, samt å være en pådriver for å redusere kostnader ved reparasjoner. Det konkluderes med at Elkjøp har muligheten til å iverksette disse tiltakene, og dermed øke innsatsen for å styrke sirkulær økonomi både internt og eksternt.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHandelshøyskolen BIen_US
dc.subjectøkonomien_US
dc.subjectadministrasjonen_US
dc.titleHvis vi ikke resirkulerer i dag - har vi ingenting å selge i morgen: “Hvordan kan Elkjøp som en hovedaktør øke innsatsen for å styrke sirkulær økonomi?”en_US
dc.typeBachelor thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel