Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKrag-Stubberud, Oda Elin
dc.date.accessioned2023-10-02T07:01:56Z
dc.date.available2023-10-02T07:01:56Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3093361
dc.descriptionBacheloroppgave i Økonomi og administrasjon fra Handelshøyskolen BI, 2023en_US
dc.description.abstractI denne bacheloroppgaven undersøkes studenters tillit til å benytte kunstig intelligens innenfor utdanning. Formålet med oppgaven har vært å besvare følgende problemstilling: I hvilken grad har studenter tillit til at en kunstig intelligens kan være rettferdig i en evalueringsprosess? Besvarelsen er fundamentalt konstruert etter teori og tidligere forskning som er redegjort i oppgavens teoretiske del. Dette gir en solid teoretisk forankring i studien, og sikrer empiri. Sentrale begreper og delproblemer fra oppgavens teoretiske del dannet grunnlaget for å besvare problemstillingen. Basert på dette ble det identifisert flere variabler som kan påvirke graden av tillit blant studenter. For å undersøke variablene ble det formulert 9 hypoteser. Hypotesene ble undersøkt gjennom ulike statistiske analyser, inkludert en regresjonsanalyse, t-tester, krysstabulering og kji-kvadrattest. For å belyse den aktuelle problemstillingen og undersøke hypotesene er det innhentet både kvantitativ og kvalitativ data. Det er gjennomført en kvantitativ spørreundersøkelse, hvor 302 respondenter deltok. I tillegg er det innhentet kvalitativ data gjennom fire dybdeintervjuer. Resultater og funn fra den innsamlede dataen danner grunnlaget for å undersøke hypotesene og besvare problemene. Resultater og funn som er avdekket i forskningen, ga grunnlag for å konkludere med at studenter har en moderat tillit til at kunstig intelligens kan være rettferdig i en evalueringsprosess. I tillegg er det identifisert flere hindringer som gjør det utfordrende å oppnå tillit til systemet, som bias, black box-problemet og algoritme aversjon. Videre indentifiseres funn som indikerer at studenters tillit kan økes ytterliggere dersom det iverksettes tiltak for å redusere bias og algoritme aversjon, og å løse black box-problemet.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHandelshøyskolen BIen_US
dc.subjectøkonomien_US
dc.subjectadministrasjonen_US
dc.titleTillit til kunstig intelligens i utdanningssektorenen_US
dc.typeBachelor thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel