Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSalen, Thea
dc.contributor.authorPaulsen, Amalie Johanne Skorpen
dc.date.accessioned2023-09-22T11:45:23Z
dc.date.available2023-09-22T11:45:23Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3091375
dc.descriptionBachelorstudiet i Digital kommunikasjon og markedsføring fra Handelshøyskolen BI, 2023en_US
dc.description.abstractEn stadig mer populær tilnærming til produktsalg som har utviklet seg på det norske markedet er Affiliate markedsføring, også kjent som provisjonsbasert markedsføring. De siste årene har det oppstått et tydelig paradigmeskifte hvor TikTok som sosiale medier plattform dominerer markedsføring av produkter. Nevneverdig har 66 prosent av den fremadstormende og innflytelsesrike Generasjon Z, som er unge voksne i alderen 18-26 år, en profil på plattformen (Ipsos, 2023a). Dette gir unike muligheter til å oppnå høy rekkevidde da appen skreddersyr innholdet ved hjelp av algoritmer i en persontilpasset “FYP”. Det er imidlertid lite forskning på hvordan Affiliate markedsføring påvirker kjøpsintensjonen til den norske Generasjon Z på TikTok. På bakgrunn av dette har vi forsøkt å besvare følgende problemstilling: “Hvordan påvirker Affiliate Marketing kjøpsintensjonen til Generasjon Z på TikTok?” For å besvare problemstillingen på en grundig og oversiktlig måte, har vi utarbeidet fem undersøkelsesspørsmål (US). Variablene som ble testet var troverdighet til affiliates, holdninger fra den subjektive norm og eWOM, kjønnsforskjeller knyttet til impulsiv atferd, påvirkningskraften til ulike affiliates, tidsbruk på TikTok og egne holdninger. For å samle inn data har vi benyttet en kombinasjon av kvalitativ og kvantitative tilnærminger for å få innsikt i problemstillingen vår. Den kvalitative delen av datainnsamlingen involverte 8 individuelle dybdeintervjuer. Basert på responser kan vi dele dem inn i følgende grupperinger: de impulsive, de nøytrale og de rasjonelle forbrukerne. Det fremkommer tydelig at grupperingene har forskjellige holdninger til Affiliate markedsføring og har ulik preferanse for hva som påvirker til kjøp. De impulsive har positive holdninger til kjøp via affiliate-lenker og har en tendens til å gjennomføre impulsive kjøp basert på den perifere ruten (ELM). De nøytrale får stor overveielse av rabattkoder, noe som fører til impulsiv atferd de egentlig ikke besitter. De rasjonelle antyder negative holdninger til kjøp markedsført av affiliates, men antyder at subjektive normer påvirker valg av produkt. Et oppsiktsvekkende funn er at de handler mer på impuls enn de nøytrale. Den kvantitative datainnsamlingen ble gjennomført i Qualtrics og består av to omfattende deler: en spørreundersøkelse og et eksperiment. Resultater fra spørreundersøkelsen viser tydelig at tillit og troverdighet til affiliates er avgjørende for å øke deres kjøpsintensjon. Positive holdninger fra subjektive normer og omtaler fra andre forbrukere (eWOM) er også en viktig faktor. Et overraskende funn var at det ikke var noen kjønnsforskjeller i impulsiv atferd ved eksponering av Affiliate markedsføring. Imidlertid var det forskjeller i impulsiv atferd mellom grupperingene. Tidsbruk på TikTok viser seg ikke å være en faktor for påvirkning. Vi gjennomførte et kvasi-eksperimentet for å teste om mega-affiliates har større innvirkning på kjøpsintensjonen av et velværeprodukt, sammenlignet med mikro-, og makro-affiliates. Det er tydelig at jo større følgerskare affiliaten har, jo mer tilbøyelig er Generasjon Z til å kjøpe produkter basert på deres anbefalinger. Rabattkoder har også vist seg å fungere som en ekstra berikelse som gjør dem mer tilbøyelig til å kjøpe et produkt. Våre funn indikerer at Affiliate markedsføring har en betydelig innvirkning på kjøpsintensjonen til den norske Generasjon Z på TikTok.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHandelshøyskolen BIen_US
dc.subjectdigitalen_US
dc.subjectkommunikasjonen_US
dc.subjectmarkedsføringen_US
dc.titleAffiliate Marketing sin påvirkningskraft på kjøpsintensjonen til Generasjon Z på TikToken_US
dc.typeBachelor thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel