Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorde, Decker Godiva Røsber
dc.contributor.authorPedersen, Victoria Christine Wyssenbach
dc.date.accessioned2023-09-22T07:07:41Z
dc.date.available2023-09-22T07:07:41Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3091247
dc.descriptionBachelorstudiet i Digital kommunikasjon og markedsføring fra Handelshøyskolen BI, 2023en_US
dc.description.abstractMerkevarer bruker sosiale medier som et virkemiddel for markedsføring, men også for å bygge relasjoner til sine kunder. Det er ulike faktorer i brand posts som bidrar til å skape engasjement, inkludert popkultur. Denne oppgaven undersøker hvilke elementer som bidrar til å skape engasjement i innlegg publisert av merker innenfor mote- og skjønnhetsbransjen på Instagram som dannet grunnlaget for problemstillingen: Hvilke elementer i brand posts med popkultur påvirker engasjementet på Instagram? For å kunne svare på denne problemstillingen tar oppgaven for seg fem hypoteser basert på elementene: livlighet, interaktivitet, elementer av popkultur, informativt innhold og underholdende innhold. Disse blir diskutert i delen for teoretisk forankring sammen med andre temaer som engasjement, popkultur og plattformen Instagram. Denne delen består av pensum, sekundærlitteratur og tidligere forskning. De fem hypotesene blir deretter presentert, i tillegg til en konseptuell modell. Videre i oppgaven presenterer vi valgt metode for å teste og svare på de ulike hypotesene. Denne metoden er en kvantitativ innholdsanalyse hvor vi har hentet data fra innlegg blant ulike merker innenfor valgt bransje på Instagram. Disse blir analysert ved bruk av t-tester og en ANOVA, variansanalyse. Resultatene fra disse testene presenteres og fortolkes i kapittelet for analyse. Dette resulterte i 3 av 5 hypoteser som var signifikante. Disse ga indikasjoner på at personer fra popkultur har en delvis positiv signifikant effekt på engasjement, mens livlighet og interaktivitet har en signifikant negativ effekt på engasjement. Videre blir disse funnene diskutert opp mot teori og tidligere studier presentert i teoretisk forankring. Resultatene kan også tyde på at det er andre faktorer enn de elementene som vi har testet som kan ha en effekt på engasjementet, i tillegg til faktorer som kan ha påvirket de ikke signifikante resultatene. Deretter diskuteres begrensninger ved oppgaven og forslag til videre studier. Avslutningsvis er det en konklusjon der de viktigste funnene oppsummeres og problemstillingen blir besvart.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHandelshøyskolen BIen_US
dc.subjectdigitalen_US
dc.subjectkommunikasjonen_US
dc.subjectmarkedsføringen_US
dc.titleEn studie om bruken av popkultur i brand posts på Instagram og dens påvirkning på engasjementen_US
dc.typeBachelor thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel