Hva kan driver forbruker til å ta i bruk kompensasjonsordninger?
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3090983Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Bachelor [817]
Sammendrag
Denne bacheloroppgaven har som mål å utforske forbrukernes forhold til teknologi, og deres motivasjon til å ta i bruk kompensasjonsordninger for deling av personlige data.
Problemstillingen er: Hvordan påvirker forbrukernes forhold til teknologi motivasjonen til å benytte kompensasjonsordninger for deling av personopplysninger?
For å understøtte problemformuleringen har vi i teoridelen benyttet oss av Teknologisk Modenhet Indeksen (Technology Readiness Index) (TRI 1.0), motivasjonsprosessen, og indre og ytre motivasjon. Teoriene innebærer forbrukers modenhet til teknologi, og hvordan de motiveres til å benytte seg av teknologi.
For å utforske problemstillingens omfang har vi benyttet “Mixed Methods” som vår metode, hvorav studien er inndelt i fase 1 (kvalitativ-) og fase 2 (kvantitativ metode). Der fase 1 skal generere innsikt og forståelse av forskningsproblemet gjennom dybdeintervju for innsamling av kvalitative data. Denne innsikten brukes i fase 2 hvor vi samlet inn kvantitativ data gjennom en spørreundersøkelse.
Resultatene avdekket sammenhenger mellom hvordan forbrukere forholder seg til teknologi og motivasjonen for å benytte kompensasjonsordninger. Basert på analysen har vi diskutert funnene rundt teori, videre forskning og praktiske tilnærminger. Vi håper at studien kan gi innsikt til et utvalg av perspektiver og forme fremtidige tilnærminger til håndtering av personopplysninger.
Beskrivelse
Bachelorstudiet i Digital kommunikasjon og markedsføring fra Handelshøyskolen BI, 2023