Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSkomsvoll, Kirsten Hollevik
dc.date.accessioned2023-09-15T08:48:22Z
dc.date.available2023-09-15T08:48:22Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3089666
dc.descriptionBachelorstudiet i Digital kommunikasjon og markedsføring fra Handelshøyskolen BI, 2023en_US
dc.description.abstractDenne bacheloren ble utarbeidet våren 2023 ved Handelshøyskolen BI, og tar for seg problematikken rundt Google sin avvikling av tredjeparts cookie, og hvordan dette vil påvirke metode for målgruppemålretting i programmatisk annonsering. Studien var avgrenset til det norske programmatiske annonsemarkedet. Temaet og formålet til studien la til grunn å utvikle denne problemstillingen: «På hvilken måte vil «cookiedøden» påvirke metode for målgruppemålretting i programmatisk annonsering?» For å kunne besvare problemstillingen ble det også utviklet fire forskningsspørsmål (RQ) relevante for studiens problemstilling. De hadde som formål å belyse ulike aspekter ved problemstillingen. Jeg samlet inn data gjennom å både benytte sekundærdata i form av faglitteratur og relevante studier, og primærdata ved hjelp av dybdeintervju med kvalifiserte respondenter, og et eksplorerende undersøkelses design. Studiens teoretiske rammeverk legger grunnlaget for studien, og gir innsikt i hvordan tredjeparts cookies og programmatisk annonsering fungerer og hva de innebærer. Det ble og sett på Google søksmålet, AIDA-modellen i programmatisk annonsering, og hvorfor tredjeparts cookies avvikles, her med fokus på GDPR. Etter det teoretiske grunnlaget var lagt ble det utviklet en intervjuguide med bakgrunn fra forskningsspørsmålene. Funnene i fra både primær- og sekundærdataene viste at programmatisk målrettingsmetode vil bli påvirket av «ccokiedøden» på flere ulike måter. Hovedfunnene som ble avdekket i denne studien var at OBA metoder avhengige av tredjeparts cookies ikke vil være mulige å benytte etter avviklingen. Metodene førstepartsdata målretting, kontekstuell målretting, Google Privacy Sandbox (mest relevant: FLEDGE og Topics API), kunstig intelligens (DC og DCO), og metoder byggende på statistisk probabilitet, vil bli viktigere fremover enn hva de var før avviklingen. Jeg så og tendenser til en økt innovasjonsvilje i programmatisk annonsering, som igjen kan bidra til nytenking og muligens bedre målrettings metoder og teknologi. Det ble også konkludert med at påvirkningsevnen til programmatisk annonsering ikke ville bli negativt påvirket av avviklingen, hvor forbrukere fremdeles vil bli ledet gjennom hele AIDA-modellen.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHandelshøyskolen BIen_US
dc.subjectdigitalen_US
dc.subjectkommunikasjonen_US
dc.subjectmarkedsføringen_US
dc.titlePå hvilken måte vil "cookiedøden" påvirke metode for målgruppemålretting i programmatisk annonsering?en_US
dc.typeBachelor thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel