Filter mot pandemien - om taus kunnskap i en krise
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3037618Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Bachelor [817]
Sammendrag
I denne oppgaven har jeg sett på konsekvensene for nettavisen Filter Nyheter da pandemien traff Norge i mars 2020. Filter ble ekstra hardt rammet av pandemien fordi den hadde valgt en forretningsmodell som var ekstra sårbar for sviktende annonsesalg.
Filter svarte på krisen med å starte papiravis og etter hvert flere andre produkter for å få flere bein å stå på. Samtidig som de gjorde store endringer, så måtte redaksjonen jobbe for fullt og litt til for å dekke pandemien journalistisk.
Jeg valgte problemstillingen «Spilte taus kunnskap en rolle for nettavisen Filter under pandemien?» for å undersøke hva slags kunnskap som ble tatt i bruk i organisasjon i løpet av disse prosessene.
Jeg valgte en kvalitativ metode der jeg intervjuet nøkkelpersonene i Filter. Både om hvordan de opplevde krisen, hvordan de agerte og bakgrunnen for de viktige avgjørelsene som ble tatt.
Først presenterte jeg historien rundt Filters tid i pandemien ved bruk av teori run
kriseledelse. Deretter ble det brukt kjent teori fra knowledge management-faget om taus kunnskap.
Resultatene viser relativ lik oppfattelse av situasjonen som oppsto. Men at lederne som satt nærmest på pengesekken hadde noen andre innfallsvinkler enn de som satt nærmest de redaksjonelle produktene. Det var også noen interessante observasjoner rundt gründeres personlighetstrekk som jeg undersøkte opp mot en dimensjon av kunnskapsbegrepet.
Jeg fant at innenfor noen av endringene så spilte taus kunnskap en rolle – mens det på viktigere felt var langt vanskeligere å konkludere om det var tale om taus eller eksplisitt kunnskap.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Bachelor of Management/ Leadership in action fra Handelshøyskolen BI, 2022