Show simple item record

dc.contributor.authorFeiring, Marthe
dc.contributor.authorGleditsch, Marte Mejlænder-Larsen
dc.date.accessioned2022-11-25T08:43:05Z
dc.date.available2022-11-25T08:43:05Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3034022
dc.descriptionMaster of Science i Forretningsjus og økonomi, - Handelshøyskolen BI, 2022en_US
dc.description.abstractTema for denne masteroppgaven er uønsket skatteplanlegging. Formålet er å undersøke hvordan digitale og multinasjonale selskaper vil støte på utfordringer knyttet til nasjonale og internasjonale skatteregler. Vi har tatt utgangspunkt i tre fiktive selskaper som har flere likhetstrekk med noen av verdens største flernasjonale digitale selskaper. Problemstillingen denne oppgaven vil besvare er: «Kan OECDs BEPS-tiltak 1, 3 og 7 stoppe uønsket skatteplanlegging i flernasjonale digitale selskaper?» Oppgaven er utformet som en casestudie som baserer seg på samtaler med tre jurister, juridisk metode og juridisk materiell. Oppgaven bygger på teori innenfor skatteplanlegging, hvor skatteparadis, den digitale økonomien og nasjonal- og internasjonal skatterett står sentralt. Her er OECD sitt BEPS-prosjektet et sentralt rammeverk for hvordan verdenssamfunnet skal møte nye utfordringer knyttet til flernasjonale digitale selskaper, som finner gunstige løsninger for skatteplanlegging på verdensbasis. I oppgavens hoveddel foretar vi oss en analyse av tiltak 1, 3 og 7. Når det gjelder tiltak 1, om digital økonomi og hvordan de to pilarene vil virke når disse blir implementert i 2023, har vi sett at begge pilarene som er utviklet inneholder svært kompliserte regler som skal legge til rette for skattlegging der verdiskapningen skjer. Oppgaven peker også på at det fremdeles gjenstår arbeid før de nye reglene kan tre i kraft. I analysen av tiltak 3 om CFC-regler og hvordan et lands interne rett kan være beskyttende mot uønsket skatteplanlegging har vi sett at CFC-reglene er effektive så lenge hver stat benytter seg av dem. Dersom stater har gunstige CFC-regler som legger til rette for skatteplanlegging, vil reglene virke mot sin hensikt. Avslutningsvis hva gjelder tiltak 7 om fast driftssted og hvordan dette er en sentral definisjon for å unngå uønsket skatteplanlegging, fant vi ut at de nye endringene vil gjøre at flere selskaper oppnår fast driftssted-status nå enn tidligere. Der selskapene oppnår fast driftssted medfølger også kildeskatteplikt og dermed økte skattekostnader for selskapet, som i vårt eksempel Jungel Inc.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHandelshøyskolen BIen_US
dc.subjectlaw business forretningsjus økonomien_US
dc.titleFlemasjonale digitale selskaper og uønsket skatteplanleggingen_US
dc.typeMaster thesisen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record