• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

«Hvilke faktorer kan være hensiktsmessige i bedrifters håndtering av kriser?»

Nordby, Fredrik Viraj; Elvestad Storeide, Håvard; Kingsrød, Jonathan
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
ENT36701_5.pdf (1.309Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3029008
Date
2022
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor [817]
Abstract
Hensikten med denne oppgaven er å undersøke krisehåndtering, og belyse temaet med forankring i teori og metodisk tilnærming. Formålet med problemstillingen er å finne faktorer som kan være hensiktsmessige i håndtering av kriser for bedrifter. Bakgrunnen for oppgaven er vår interesse rundt krisehåndtering og krisene vi har opplevd gjennom vår studietid.

Problemstillingen som legger grunnlaget for forskningsarbeidet, er som følger:

«Hvilke faktorer kan være hensiktsmessige i bedrifters håndtering av kriser?»

Vi har avgrenset teoriene i oppgaven til to hovedområder: organisasjonen og ytre faktorer. Der vi videre har gått på følgende temaer i kursiv. Entreprenøren under kriser handler om å se muligheter og innovasjon, håndtere stress og kunnskaper. EVR gir innsikt i faktorene miljø, verdier og ressurser for å se hvor kompetente og stabile de er. Ressursutnyttelse tar for seg utnytter eksisterende ressurser eller lokaliserer dem. I kriseledelse-, kommunikasjon og håndtering ser vi på teorien rundt lederskapsevner, endringsteori, kommunikasjonsstrategier og beredskapsplaner. Avslutningsvis tar vi for oss politiske og økonomiske støtteordninger der vi ser nærmere på politiske faktorers innvirkninger på kriser.

Det ble anvendt kvalitativ metode med eksplorativt design, gjennom individuelle dybde intervjuer, for å kunne knytte teorien opp mot praksis. Slik kunne vi finne ut hvordan bedriftene opererer under kriser.

Resultatene har gitt oss innsikt til å kunne sammenligne respondentenes svar og det teoretiske rammeverket. Dette gjorde at vi kunne kartlegge hensiktsmessige faktorer for å håndtere kriser. De viktigste faktorene var knyttet til kommunikasjon, evne til omstilling, entreprenørielle egenskaper, proaktivitet og likviditet. Videre forskning er nødvendig på området. Resultatene våre er ment som en pekepinn for å se hvilke hensiktsmessige faktorer teorien og funnene beskriver innen krisehåndtering.
Description
Bacheloroppgave i Entreprenørskap fra Handelshøyskolen BI, 2022
Publisher
Handelshøyskolen BI

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit