Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorWennevik, Bente Karin
dc.contributor.authorPenkala, Svenja Isabel
dc.contributor.authorThorsen, Edwina
dc.date.accessioned2022-10-28T08:45:58Z
dc.date.available2022-10-28T08:45:58Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3028784
dc.descriptionBacheloroppgave i Markedsføringsledelse fra Handelshøyskolen BI, 2022en_US
dc.description.abstractDenne studien tar utgangspunkt i nudging, som er et markedsføringstiltak som brukes til å dulte eller pushe folks atferd i en ønsket retning. Nudging har i denne oppgaven som formål å få forbrukere til å ta mer rasjonelle beslutninger uten at valgalternativer fjernes, eller mer kognitiv kapasitet kreves. Bakgrunnen for valgt tema er at nudging har fått stor oppmerksomhet i sammenheng med markedsføring de siste årene. Hensikt med studien er å avdekke om nudging kan brukes som et effektivt tiltak til å fremme riktig kildesortering. Problemstillingen er som følger: «Kan nudging være et effektivt tiltak for å få flere til å kildesortere riktig?» For å besvare på problemstillingen har vi gjennomført en kvalitativ undersøkelse i form av dybdeintervjuer og observasjoner. Vi intervjuet tre respondenter og gjennomførte totalt 167 observasjoner, både med og uten nudgetiltak. Gjennom intervjuene ønsket vi å danne en dypere forståelse for forbrukerens holdning til kildesortering. Observasjonene på den andre siden hadde til formål å danne en dypere forståelse av forbrukerens faktiske atferd og handlingsmønster til kildesortering, samt hvorvidt dette ble gjort på en korrekt eller ukorrekt måte. Med observasjonene og dybdeintervjuene som utgangspunkt, utformet vi til slutt to nudgetiltak og observerte effekten. Dette til formål å kartlegge hvorvidt nudging er et effektivt tiltak. Noen av de viktigste resultatene som ble funnet gjennom studien, er at holdninger ikke nødvendigvis samsvarer med atferden. Det ble videre funnet flere antydninger til at riktig kildesortering preges av langt flere faktorer enn bare en «god holdning». Noen av faktorene var tilgjengelighet, sosiale normer, familiære innflytelser og tidligere vaner, samt at holdninger endres over tid. Resultatet av undersøkelsene antyder at nudging kan øke forbrukerens kildesorteringsgrad. Likevel erfarte vi at det er vesentlig å utforme riktig type nudge for at det skal ha en positiv effekt. Det viste seg videre at nudgetiltaket må være utformet slik at det er mottakelig for forbrukeren for å øke kildesorteringsgraden. Konklusjonen vi har kommet fram til er at nudging kan være et effektivt tiltak for å få flere til å bli flinkere til å kildesortere riktig. Det vesentlige er hvordan nudgetiltaket er utformet, og tilpasset dem det er ment å treffe.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHandelshøyskolen BIen_US
dc.subjectmarkedsføring markedsføringsledelseen_US
dc.titleNUDGING & KILDESORTERING Kan nudging være et effektivt tiltak for å få flere til å kildesortere riktig?en_US
dc.typeBachelor thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel