Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRoy, Lotte Christiansen
dc.contributor.authorSamuelsen, Emilie
dc.date.accessioned2022-10-26T09:22:07Z
dc.date.available2022-10-26T09:22:07Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3028364
dc.descriptionBacheloroppgave i Digital kommunikasjon og markedsføring fra Handelshøyskolen BI, 2022en_US
dc.description.abstractDet økende fokuset på å relatere til kunden har endret måten merkevarer kommuniserer med forbrukeren. Emojier blir stadig brukt som et kommunikasjonsmiddel, både for å forsterke et budskap, men også for å forenkle et budskap. I nyhetsbrev ser vi at flere bedrifter velger å benytte seg av emojier for å appellere til kunden. Forskning viser at emojier øker åpningsraten i nyhetsbrev, men det er lite forskning på hvilke emojier som gir best effekt. På bakgrunn av dette vil vi forsøke å svare på følgende problemstilling: På hvilken måte påvirker ulike typer emojier i nyhetsbrev forbrukernes holdninger mot et merke? Vi har samlet inn data gjennom en kombinasjon av kvalitative og kvantitative teknikker for å utforske temaet. Den kvalitative datainnsamlingen består av to deler: individuelle dybdeintervjuer med følgende brukertester. Her intervjuet vi seks respondenter, med mål om å få innsikt i deres holdninger og atferd relatert til markedsføring via nyhetsbrev og emojier i markedsføring. Den kvantitative datainnsamlingen ble utført ved å kjøre en A/B test i samarbeid med en nettbutikk. Her testet vi tre variasjoner av et nyhetsbrev på 3006 abonnenter, der ett element var ulikt i hvert nyhetsbrev: emoji i emnefeltet. Variantene som ble testet var en uttrykksfull emoji, en nøytral emoji og ingen emoji. Målet med A/B testen var å få innsikt fra reelle kunder, og for å vurdere funnene fra dybdeintervjuene. Våre funn indikerer på at emojier har en vesentlig effekt på forbrukernes holdninger til et merke, og deres vilje til å åpne et nyhetsbrev. Uttrykksfulle emojier (�����) assosieres med spam, og gjør at forbrukerne ikke vil lese nyhetsbrevene. Nøytrale emojier (�����), utløser positive assosiasjoner og resulterer i større motivasjon til å lese nyhetsbrev. Resultatene fra A/B testen viser dessuten at nyhetsbrevet med høyest åpningsrate var den nøytrale emojien, mens nyhetsbrevet med lavest åpningsrate var den uttrykksfulle emojien. Holdninger og atferd er subjektive, men gjennom Elaboration Likelihood Model ser vi likhetstrekk i respondentenes prosessering av emojier i nyhetsbrev. Funnene viser at emojier påvirker forbrukerne som går gjennom den perifere ruten i større grad enn de som går gjennom den sentrale ruten.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHandelshøyskolen BIen_US
dc.subjectdigital kommunikasjon markedsføringen_US
dc.titleEmojier i nyhetsbrev: Øker de åpningsraten?en_US
dc.typeBachelor thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel