Motivasjon
Abstract
Jeg har skrevet min bacheloroppgave i fordypningsfaget salgsledelse og personlig salg, BTH3202 i samarbeid med Sector Alarm As. Jeg valgte ut Sector Alarm (SA), fordi dette er et selskap som driver mye med både direkte salg, b2c, men også og b2b. Hovedtemaet for oppgaven er hvordan selgere i b2c motiveres. Jeg valgte temaet av min interesse for salg, men også fordi det er spennende å lære om det psykologiske aspektet rundt selgere. Da salg er essensielt for enkelte bedrifter, vil det også være essensielt å forstå hvordan en selgers motivasjon og psykologi fungerer.
Problemstillingen jeg har utformet handler om hvordan selgere i selskapet kan motiveres, samt hvordan man kan vedlikeholde og utvikle motivasjon. Dette synes jeg interessant da jeg selv opplever min egen motivasjon som til og fra. Jeg vil derfor gjennom oppgaven ta i bruk ulike relevante teorier rundt motivasjon og det psykologiske aspektet, men samtidig bruke selgeres egen erfaring gjennom intervjuer. Jeg vil også intervjue et par utdannende og profesjonelle coacher for deres synspunkter rundt temaet.
eg vil innlede oppgaven med å snakke litt om selskapet og hvordan de operer, deres arenaer og viktigheten av deres selgere. Videre vil jeg snakke om motivasjon, anvende teorier og modeller jeg mener er relevante. Jeg vil også se på ulike belønningssystemer for å kunne se hvordan man påvirker selgere. Basert på min problemstilling så har jeg utformet undersøkelsesspørsmål for å kunne besvare problemstillingen. Jeg har innhentet et databehov gjennom en kvalitativ metode da jeg ønsker profesjonelles syn på mitt tema og min problemstilling, men også tilbakemeldinger fra mange selgere. Jeg har da brukt deskriptivt design, gjennom dybdeintervjuer. Jeg har intervjuet flere selgere i Sector Alarm As, og gjennomført tre lengre dybdeintervjuer med salgsleder og eksperter i coaching og motivasjon.
ybdeintervjuene ga meg mye innsikt i tiltak man kan gjennomføre, ting som skaper et positivt ‘’mindset’’, men også mye generelt rundt hvordan en selgers ‘’mindset’’ fungerer. Intervjuene av selgerne ga viktige svar om hva selgerne selv tenker når de opplever motgang og ting som påvirker deres motivasjon i dagens jobb.
å bakgrunn av funn i datasamlingen har jeg definert de viktigste funnene i metode delen ved å besvare undersøkelsespørsmålene. Disse har jeg også brukt til å gi en anbefaling som handler om hvordan Sector Alarm kan påvirkere sine selgere positivt mentalt og skape motivasjon. Anbefalingene er basert på at det er veldig individuelt hva som påvirker en selger og at Sector Alarm kan bli flinkere til å forme tiltak direkte opp mot hver enkelt selger.
Description
Bacheloroppgave i Salgsledelse og personlig salg fra Handelshøyskolen BI, 2022