Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEide, Camilla
dc.contributor.authorChristensen, Birgit Marie
dc.date.accessioned2022-10-13T11:53:35Z
dc.date.available2022-10-13T11:53:35Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3025913
dc.descriptionBacheloroppgave i Forretningsutvikling og digitalisering fra Handelshøyskolen BI, 2022en_US
dc.description.abstractDenne bacheloroppgaven er skrevet i fordypningsfaget forretningsutvikling og digitalisering, og tar for seg virksomheters forbedringspotensial innen teknologi og digitalisering. Dette er et emne som er svært relevant for alle bedrifter i dag, både når det gjelder konkurranse i markedet og bærekraft. Oppgaven tar for seg returtjenesten hos Posten Norge AS, og fokuserer på temaet rundt bærekraftig utvikling. Etter å ha fått en oversikt over utfordringer ved retur fra interne interessenter kom vi opp med en problemstilling, som vi ønsket å få svar på: Hvordan kan Posten Norge AS gjøre returtjenesten mer bærekraftig? Oppgaven starter med å presentere relevant litteratur vi har anvendt gjennom teksten, i et eget litteraturkapittel. Deretter fortsetter vi med å gi et overordnet blikk over hvordan bransjen logistikk er, for så å rette blikket inn mot Posten, og fordype seg i returtjenesten de tilbyr. Vi vil ta i bruk forskjellige modeller for å belyse muligheter og problemer, både på bransjenivå og på bedriftsnivå. Vi vil se nærmere på prosessen for retur både i henhold til sluttkunden, og for Posten. I prosessanalyse kommer vi frem til at det er store miljømessige utfordringer rundt destruering av returvarer, og lange transportetapper for enkelte produkter. Videre viser vi hvilke deler av bedriften som påvirker returprosessen ved en virksomhetsarkitektur, og deretter beskriver vi samspillet mellom forretningsdriften og teknologien Posten tar i bruk med systemarkitektur. Ved hjelp av alle de overordnede analysene og metodene kom vi frem til to løsninger, som kunne blitt iverksatt hos Posten. Vi drøftet oss frem til at løsning 1 ville gi mest effekt for å løse den gitte problemstillingen. Vi utarbeidet en prototype for denne ideen, som vi fikk spesifikke tilbakemeldinger på av relevante personer. For å få svar på forbrukernes syn på returløsningen og villighet til å kjøpe brukte produkter, ble det publisert en spørreundersøkelse. Dette ble brukt til å indikere om løsningen har en mulighet i markedet, og hvilke kundesegmenter man burde starte med. Etter å ha analysert alle disse tilbakemeldingene justerte vi deretter på løsningen, hvor det var flere elementer man blir nødt til å ta i betraktning, ved eventuell implementering av ideen. Til slutt kom vi med en konklusjon om at løsningen presentert i resultatet vil fjerne deler av transporten i returprosessen, og vil gi returnerte produkter mulighet til å selges på nytt. Det vil derfor være en løsning for Posten for å bli mer bærekraftig, og samtidig bedre sine verdier i bransjen. Dette er godt for både Postens verdi i markedet, og for å gjøre alle returer mer bærekraftig, om aktørene er villig til å være med på denne innovative løsningen.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHandelshøyskolen BIen_US
dc.subjectforretningsutviklingen_US
dc.subjectdigitaliseringen_US
dc.titleDigitale muligheter for en miljøvennlig returtjenesteen_US
dc.typeBachelor thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel