Overgangen fra prospektdirektiv til prospektforordning
Master thesis
View/ Open
Date
2021Metadata
Show full item recordCollections
- Master of Science [1822]
Abstract
Denne avhandlingen handler om prospektforordningen som ble gjennomført i EU og
EØS området den 21. juli i 2019. Avhandlingen analyserer hvordan prospektreglene
avveier hensynet til investorvern opp imot utsteders byrder forbundet med
offentliggjøring av et prospekt.
For første reises problemstillingen om hvorfor man nå har valgt å gi prospektregler i
forordnings form, og vi analyserer hvilken betydning dette har hatt for utstedere og
investorer i det norske kapitalmarkedet. Vi finner fordeler i form av at et mer
harmonisert og ensartet regelverk skaper bedre forutsigbarhet for aktørene, samtidig
blir det lettere å drive grensekryssende virksomhet. Potensielle ulemper ved bruk av
forordninger forbundet med legalitets- og rettssikkerhetshensyn vil ikke gjøre seg særlig
gjeldende på prospektregelverkets område da regelverket for det første ikke er
straffesanksjonert. For det andre benyttes det i stor grad av profesjonelle aktører som
det forventes at vil håndtere eventuelle utfordringer forbundet med utilgjengelighet og
språk.
For det andre reises det spørsmål omkring de materielle vilkårene som avgjør når
prospektplikten inntrer. Økt beløpsgrense for plikten til å utarbeide tilbudsprospekt
samt økt terskel for adgangen til å gjennomføre prospektfrie sekundærutstedelser er
tiltak som antyder at man nå strekker seg lenger for å imøtegå utstedernes behov for å
få redusert kostnads- og dokumentasjonsbyrder forbundet med finansiering i
kapitalmarkedet. Likevel viser statistikken at stadig flere utstedere trekker mot Euronext
Growth, en handelsplass der dokumentasjonskravene er betydelig lavere forut for
opptak til notering, og ved fremsettelse av tilbud.
Avslutningsvis analyserer vi forordningens materielle krav til innhold i prospektene. Vi
finner at en enkelte regler, eksempelvis om risikofaktorer og sammendrag, skjerper
kravene til utsteders arbeid. På den andre siden gis utstederne nå adgang til et
forenklede regelsett som skal lempe prospektbyrden. Det samlede inntrykket a
forordningens regler er imidlertid at man ikke har gått langt nok med tiltakene som skal
lempe utsteders byrder. Et interessant spørsmål er om man kunne ha strukket seg enda
lenger uten at dette ville ha krenket investorvernet. På tross av dette har man likevel
kommet i mål med et regelverk som i mye større grad er egnet til å etablere en praksis
som ivaretar investorenes behov samtidig som retningslinjene for god prospektplikt blir
rimeligere og noe mindre byrdefulle.
Description
Masteroppgave(MSc) i Master i forretningjus og økonomi - Handelshøyskolen BI, 2021