• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sosial ønskverdighet innen motivasjon

Kvassheim, Siri
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
2911986.pdf (2.981Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2788466
Date
2021
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor [881]
Abstract
Hensikten med denne oppgaven er å undersøke om det finnes sosial

ønskverdighets-bias i de ulike formene for motivasjon. Sosial ønskverdighet vil si

å gi sosialt ønskelige svar, i stedet for svar som reflekterer ens sanne følelser

(Grimm, 2010). Formålet er å avdekke om sosial ønskverdighet kan være en

tilsvarende forklaring til Chip Heaths (1999) teori, om hvorfor mennesker

beskriver sin egen motivasjon annerledes enn man beskriver andres. Min

problemstilling ble dermed:

“Finnes det en sosial ønskverdighetsdimensjon i de ulike motivasjonsformene?”

Studien er en del av et forskningsprosjekt, der deltakerne ble inndelt i tre ulike

grupper. Alle deltakerne ble presentert for tre ulike motivasjonsformer; indre, ytre

og prososial motivasjon. Videre ble respondentene spurt om å selvrapportere

deres egen motivasjon for å få en indikasjon på hva mennesker synes er den mest

sosialt ønskelige motivasjonsformen. De ulike gruppene ble deretter presentert for

hver deres beskrivelse av en hypotetisk psykolog med gitt motivasjonsfaktor.

Jeg utformet en hypotese for å sette lys på oppgavens problemstilling hvor jeg

valgte å bruke Psykologyrket som forskningsobjekt. Min hypotese var at

respondentene hadde et mindre ønske om å benytte seg av en psykolog som var

ytre motivert, sammenliknet med en indre og prososialt motivert psykolog.

Resultatene fra undersøkelsen gir støtte for hypotesen, og det viser seg at sosial

ønskverdighet påvirker oss og våre oppfatninger av andre mennesker.

Oppgavens oppbygning består av relevant teori sett opp mot oppgavens

problemstilling og hypotesen som ble presentert. Videre har jeg innsamlet data

ved hjelp av kvantitativ metode, som gir mulighet for å sammenligne og

strukturere funn. Avslutningsvis diskuteres funnene gjennom teoretiske og

praktiske implikasjoner, sammen med begrensninger og anbefalinger til videre

forskning.

Til slutt kan jeg konkludere med at kombinasjonen av deltakernes ønske om å

benytte seg av psykologen med gitt motivasjonsfaktor, samt de selvrapporterte

dataene, indikerer at det finnes en sosial ønskverdighetsdimensjon i de ulike

motivasjonsformene.
Description
Bacheloroppgave i Økonomi og administrasjon fra Handelshøyskolen BI, 2021
Publisher
Handelshøyskolen BI

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit