Sosial ønskverdighet innen motivasjon
Abstract
Hensikten med denne oppgaven er å undersøke om det finnes sosial
ønskverdighets-bias i de ulike formene for motivasjon. Sosial ønskverdighet vil si
å gi sosialt ønskelige svar, i stedet for svar som reflekterer ens sanne følelser
(Grimm, 2010). Formålet er å avdekke om sosial ønskverdighet kan være en
tilsvarende forklaring til Chip Heaths (1999) teori, om hvorfor mennesker
beskriver sin egen motivasjon annerledes enn man beskriver andres. Min
problemstilling ble dermed:
“Finnes det en sosial ønskverdighetsdimensjon i de ulike motivasjonsformene?”
Studien er en del av et forskningsprosjekt, der deltakerne ble inndelt i tre ulike
grupper. Alle deltakerne ble presentert for tre ulike motivasjonsformer; indre, ytre
og prososial motivasjon. Videre ble respondentene spurt om å selvrapportere
deres egen motivasjon for å få en indikasjon på hva mennesker synes er den mest
sosialt ønskelige motivasjonsformen. De ulike gruppene ble deretter presentert for
hver deres beskrivelse av en hypotetisk psykolog med gitt motivasjonsfaktor.
Jeg utformet en hypotese for å sette lys på oppgavens problemstilling hvor jeg
valgte å bruke Psykologyrket som forskningsobjekt. Min hypotese var at
respondentene hadde et mindre ønske om å benytte seg av en psykolog som var
ytre motivert, sammenliknet med en indre og prososialt motivert psykolog.
Resultatene fra undersøkelsen gir støtte for hypotesen, og det viser seg at sosial
ønskverdighet påvirker oss og våre oppfatninger av andre mennesker.
Oppgavens oppbygning består av relevant teori sett opp mot oppgavens
problemstilling og hypotesen som ble presentert. Videre har jeg innsamlet data
ved hjelp av kvantitativ metode, som gir mulighet for å sammenligne og
strukturere funn. Avslutningsvis diskuteres funnene gjennom teoretiske og
praktiske implikasjoner, sammen med begrensninger og anbefalinger til videre
forskning.
Til slutt kan jeg konkludere med at kombinasjonen av deltakernes ønske om å
benytte seg av psykologen med gitt motivasjonsfaktor, samt de selvrapporterte
dataene, indikerer at det finnes en sosial ønskverdighetsdimensjon i de ulike
motivasjonsformene.
Description
Bacheloroppgave i Økonomi og administrasjon fra Handelshøyskolen BI, 2021