dc.description.abstract | Denne bacheloroppgaven tar for seg tematikken bloddonasjon og hvordan en skal
utforme kampanjer og reklamer for effektivt å rekruttere frivillige bloddonore. I
denne sammenhengen tar vi for oss budskapsvinkling med negativ og positiv
motivasjon for å se hvordan dette påvirker forbrukeres holdning til blodgivning, i
tillegg til å studere om denne effekten blir moderert av altruisme. Oppgavens
formål er å belyse hvordan en kan vinkle problemet med manglende
bloddonasjoner effektivt i kampanjer og reklamer slik at en kan utvikle kreativ og
overbevisende markedsføring for å best fremme bloddonasjon. Problemstillingen
er som følger:
I hvilken grad påvirker negativ og positiv motivasjon i reklame forbrukeres
holdninger til blodgivning, og i hvilken grad blir denne effekten moderert av
forbrukers grad av altruisme?
Bacheloroppgaven er utarbeidet med et kausalt undersøkelsesdesign i form av et
ekte eksperiment med et laboratoriumeksperiment (et enkelt eksperiment hvor vi
sammenligner to grupper). Studien er gjennomført med bruk av kvantitativ
metode, hvor en spørreundersøkelse ble brukt til innsamling av data. Det ble brukt
to forskjellige stimuli for å påvirke respondentene, herav et negativt vinklet
stimuli og et positivt vinklet stimuli, hvor vi i tillegg målte forbrukers grad av
altruisme, samt holdning til blodgivning.
Resultatene fra dette studiet er analysert gjennom statistiske analyser som
inkluderer en deskriptiv analyse i form av utvalgsbeskrivelse, sjekk av
normalfordeling og Levene’s test, faktor-, reliabilitet- og korrelasjonsanalyse,
manipulasjonssjekk og hypotesetesting i form av dummy-regresjon. Etter å ha
analysert resultatene fikk vi ikke støtte for noen av våre hypoteser. Vi ser
indikasjoner på riktig retning, i samsvar med eksisterende teori og forskning, men
vi får ikke signifikante forskjeller. Det er indikasjoner på at et negativt vinklet
budskap er mer effektivt enn et positivt vinklet budskap. I tillegg ser vi
indikasjoner på at samspillet mellom et positivt vinklet budskap og altruisme er
mer effektivt enn samspillet mellom et negativt vinklet budskap og altruisme, noe
som tyder på at altruisme kan spille en rolle i denne sammenhengen. | en_US |