• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Maritime fremdriftssystemer

Gaasland, Ida Elisabeth Uberg
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
2914550.pdf (3.456Mb)
Bachelor Excel Analyser.xlsx (118.6Kb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2783799
Date
2021
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor [678]
Abstract
Ferge- og hurtigbåtsegmentet har det største utslippsreduksjonspotensialet innen

skipssegmentene (KLD, 2020, s. 135), og i 2020 kom regjeringen med et krav om

at alle nye fergeanbud skal forutsette lav- eller nullutslipp fra 2023. For

hurtigbåtene skal kravet gjelde fra 2025 (Norum & Molde 2020). Sjøfartens utslipp

skal ifølge regjeringens ambisjoner også halveres innen 2030, og den nasjonale

karbonsatsen på drivstoff skal økes 5 % årlig. Hurtigbåtsegmentets egenart gjør det

vanskeligere å gå over til lav- og nullutslippsteknologier sammenlignet med

fergesegmentet.

Det overordnede spørsmålet som søkes besvart i denne oppgaven, vil handle om

hvilke fremdriftssystemer som er best egnet med hensyn til utslipp og kostnader

som erstatning for dagens fossile energi. Den overordnede problemstillingen lar seg

sammenfatte i følgende to forskningsspørsmål:

(1) Hvilke av fremdriftssystemene marin gassolje, batteri og hydrogen har lavest

utslipp, og (2) hvilke av de nyere alternativene gir lavest kostnader sett i forhold til

det konvensjonelle?

Problemstillingen undersøkes ved hjelp av en livssyklusanalyse av utslippene og en

investeringsanalyse av kostnadene. I tillegg utarbeides en scenarioanalyse for å

undersøke risikoaspektet.

Resultatene viser at fremdriftssystemet med flytende hydrogen har lavest utslipp,

men også høyest kostnader. Batterisystemet har også lave utslipp, og er i motsetning

til systemer med marin gassolje mer lønnsomt allerede i dag. Det som peker seg

fram som en av de største utfordringene med batterisystem er begrensningene på

rekkevidden. Det fins dermed ikke noen ideelle alternative nullutslippsløsninger på

lengre strekninger i dag, kun på korte. Dermed gjenstår det fremdeles teknologisk

utvikling for at nullutslipp skal bli konkurransedyktig.
Description
Bacheloroppgave i Økonomi og administrasjon fra Handelshøyskolen BI, 2021
Publisher
Handelshøyskolen BI

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit