Maritime fremdriftssystemer
Abstract
Ferge- og hurtigbåtsegmentet har det største utslippsreduksjonspotensialet innen
skipssegmentene (KLD, 2020, s. 135), og i 2020 kom regjeringen med et krav om
at alle nye fergeanbud skal forutsette lav- eller nullutslipp fra 2023. For
hurtigbåtene skal kravet gjelde fra 2025 (Norum & Molde 2020). Sjøfartens utslipp
skal ifølge regjeringens ambisjoner også halveres innen 2030, og den nasjonale
karbonsatsen på drivstoff skal økes 5 % årlig. Hurtigbåtsegmentets egenart gjør det
vanskeligere å gå over til lav- og nullutslippsteknologier sammenlignet med
fergesegmentet.
Det overordnede spørsmålet som søkes besvart i denne oppgaven, vil handle om
hvilke fremdriftssystemer som er best egnet med hensyn til utslipp og kostnader
som erstatning for dagens fossile energi. Den overordnede problemstillingen lar seg
sammenfatte i følgende to forskningsspørsmål:
(1) Hvilke av fremdriftssystemene marin gassolje, batteri og hydrogen har lavest
utslipp, og (2) hvilke av de nyere alternativene gir lavest kostnader sett i forhold til
det konvensjonelle?
Problemstillingen undersøkes ved hjelp av en livssyklusanalyse av utslippene og en
investeringsanalyse av kostnadene. I tillegg utarbeides en scenarioanalyse for å
undersøke risikoaspektet.
Resultatene viser at fremdriftssystemet med flytende hydrogen har lavest utslipp,
men også høyest kostnader. Batterisystemet har også lave utslipp, og er i motsetning
til systemer med marin gassolje mer lønnsomt allerede i dag. Det som peker seg
fram som en av de største utfordringene med batterisystem er begrensningene på
rekkevidden. Det fins dermed ikke noen ideelle alternative nullutslippsløsninger på
lengre strekninger i dag, kun på korte. Dermed gjenstår det fremdeles teknologisk
utvikling for at nullutslipp skal bli konkurransedyktig.
Description
Bacheloroppgave i Økonomi og administrasjon fra Handelshøyskolen BI, 2021