Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSvedin, Remet Elionor
dc.contributor.authorFinseth, Cassandra
dc.date.accessioned2021-09-21T06:19:54Z
dc.date.available2021-09-21T06:19:54Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2779699
dc.descriptionBacheloroppgave i Markedsføring fra Handelshøyskolen BI, 2021en_US
dc.description.abstractDenne oppgaven er skrevet med bakgrunn i en økende bruk av annonser og reklamer på Instagram. Opinionsledere og ettertraktede mennesker har de siste årene kommet mer og mer fram i søkelyset, grunnet at influencer-markedsføring har blitt mer aktuelt. Det har vært mye debatt rundt hvordan influencere merker sin reklame på Instagram, hvilket har gjort oss nysgjerrig på om det har en betydning for kjøpsintensjonen til forbrukeren. Vi kom derfor fram til følgende problemstilling: “Har merking av reklame på Instagram en påvirkning på forbrukerens kjøpsintensjon?” Vi valgte å benytte oss av teorien persuasion knowledge for å belyse problemstillingen, og se om forbrukeren ble lettere påvirket dersom de forstod at de ble utsatt for reklame. Vi valgte derfor å gjøre et eksperiment med disse variablene: “ikke merket reklame” og “merket reklame” som uavhengige, og “kjøpsintensjon” og “persuasion knowledge” som avhengige. Hypotesetestene våre ble gjennomført i analyseverktøyet JMP. Vi benyttet oss av en eksperimentell tilnærming, med en kvantitativ spørreundersøkelse. Undersøkelsen ble sendt ut til våre venner og bekjente gjennom Instagram, for å treffe riktig målgruppe. Vi fikk støtte i én av hypotesene våre, og fant at forbrukerens kjøpsintensjon blir påvirket av reklame på Instagram uten at man er bevisst på det selv. Forbrukerne mente selv at de ikke ble påvirket da de så en reklame, men har i ettertid kjøpt produktet det ble reklamert for. Dette viser også at de har tatt i bruk persuasion knowledge, og prosessert reklamen, hvilket vi ønsket å finne ut av. Vi fikk dog ikke støtte i at det er en direkte sammenheng mellom at man vet at man blir forsøkt påvirket, og kjøpsintensjonen. Heller ei fikk vi signifikant sammenheng i at et innlegg er markert med reklame og at forbrukeren forstår at det er reklame, til tross for at vi ikke var langt unna signifikans. Vår konklusjon i oppgaven ble derfor at forbrukere vet at de blir eksponert for reklame, og at det påvirker deres kjøpsintensjon uten at de er bevisst på det selv.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHandelshøyskolen BIen_US
dc.subjectmarkedsføringsledelseen_US
dc.subjectmarkedsføringen_US
dc.titleMerking av reklame på Instagram, påvirker det kjøpsintensjonen til forbrukeren?en_US
dc.typeBachelor thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel