dc.description.abstract | Denne oppgaven er skrevet med bakgrunn i en økende bruk av annonser og
reklamer på Instagram. Opinionsledere og ettertraktede mennesker har de siste
årene kommet mer og mer fram i søkelyset, grunnet at influencer-markedsføring
har blitt mer aktuelt. Det har vært mye debatt rundt hvordan influencere merker
sin reklame på Instagram, hvilket har gjort oss nysgjerrig på om det har en
betydning for kjøpsintensjonen til forbrukeren. Vi kom derfor fram til følgende
problemstilling:
“Har merking av reklame på Instagram en påvirkning på forbrukerens
kjøpsintensjon?”
Vi valgte å benytte oss av teorien persuasion knowledge for å belyse
problemstillingen, og se om forbrukeren ble lettere påvirket dersom de forstod at
de ble utsatt for reklame. Vi valgte derfor å gjøre et eksperiment med disse
variablene: “ikke merket reklame” og “merket reklame” som uavhengige, og
“kjøpsintensjon” og “persuasion knowledge” som avhengige.
Hypotesetestene våre ble gjennomført i analyseverktøyet JMP. Vi benyttet oss av
en eksperimentell tilnærming, med en kvantitativ spørreundersøkelse.
Undersøkelsen ble sendt ut til våre venner og bekjente gjennom Instagram, for å
treffe riktig målgruppe.
Vi fikk støtte i én av hypotesene våre, og fant at forbrukerens kjøpsintensjon blir
påvirket av reklame på Instagram uten at man er bevisst på det selv. Forbrukerne
mente selv at de ikke ble påvirket da de så en reklame, men har i ettertid kjøpt
produktet det ble reklamert for. Dette viser også at de har tatt i bruk persuasion
knowledge, og prosessert reklamen, hvilket vi ønsket å finne ut av.
Vi fikk dog ikke støtte i at det er en direkte sammenheng mellom at man vet at
man blir forsøkt påvirket, og kjøpsintensjonen. Heller ei fikk vi signifikant
sammenheng i at et innlegg er markert med reklame og at forbrukeren forstår at
det er reklame, til tross for at vi ikke var langt unna signifikans. Vår konklusjon i
oppgaven ble derfor at forbrukere vet at de blir eksponert for reklame, og at det
påvirker deres kjøpsintensjon uten at de er bevisst på det selv. | en_US |