dc.description.abstract | Denne oppgaven omhandler hvordan prosjektleders kompass kan bidra til optimal
IKT-strategi for Helse Stavanger.
Målet med oppgaven er å utarbeide en oversikt og se på hvilke teorier og verktøy
en i IKT-strategi kan ta i bruk, slik at en hensiktsmessig kan utføre bestillinger i
henhold til Helse Stavanger sin policy og til det beste for sykehuset.
Prosjektleders kompass viser 6 retninger og 3 dimensjoner. Jeg vil i oppgaven
utdype de ulike retningene i kompasset, koblet opp mot lokale, regionale og
nasjonale IKT føringer, samt se på de tre prosessene: styring av interessentene,
prosjektets livssyklus og prestasjonene.
Analysen viser at interessentene synes å være godt ivaretatt og retningen har en
god relevans. Livssyklus og levetid for IKT-strategi blir ivaretatt på en god måte.
Jeg vurderer også ved hjelp av kompasset at fokuset på prestasjonen og hverdagen
til den enkelte medarbeider synes å være optimal.
Konklusjonen er at vi har et gjensidig avhengighetsforhold til våre leverandører
og har mulighet for direkte påvirkning på IKT strategi. Vi forholder oss til
nasjonale og regionale planer som er relevante og gjennomførbare for oss i Helse
Stavanger. Vi ser at det er viktig med samhandling både internt og eksternt, samt
jobbe sammen mot en felles forståelse og felles mål.
Arbeid videre blir da blant annet å introdusere prosjektleders kompass som et
verktøy i prosjektene, samt lage en one-page over IKT-strategien til Helse
Stavanger. | en_US |