dc.description.abstract | Varehandelen er i stor endring, og det stilles nå større krav til kompetanse og
dyktige selgere. Med dette som utgangspunkt ønsker vi i vår bacheloroppgave
å se på hvordan bruk av coaching vil kunne forbedre salgsferdigheter hos
selgere og dermed salgsresultatene til bedrifter i varehandelen. Vi har valgt
følgende problemstilling:
Hvordan kan systematisk implementering av coaching øke salget til Adams
Matkasse?
Innledningsvis vil oppgaven fremlegge relevant litteratur for temaet coaching.
Mange bedrifter taper kunder og salg fordi selgerne ikke unytter sitt fulle
potensiale. Ved å benytte coaching som virkemiddel vil en gjennom å
kartlegge nåsituasjon samt ønsket situasjon, kunne tilpasse den individuelle
veiledningen og utvikle selgere.
Videre blir det aktuelle undersøkelsesdesignet og metoden presentert. I
oppgaven har vi benyttet et eksplorativt design for å undersøke hvordan
Adams Matkasse i dag implementerer coaching. Metoden anvendt i oppgaven
er en kvalitativ forskningsmetode hvor vi har innhentet data gjennom
individuelle dybdeintervjuer.
I forkant av dybdeintervjuene ble det utformet en intervjuguide for å sikre
struktur i gjennomføringen av intervjuene. Intervjuobjektene er henholdsvis
fire selgere ansatt hos Adams Matkasse avd. Trondheim og salgsleder for den
aktuelle avdelingen. Innhentet informasjon har videre dannet grunnlag for
analysene.
Avslutningsvis blir relevante funn sett i lys av teori presentert tidligere i
oppgaven, etterfulgt av en konklusjon- og anbefalingsdel. Undersøkelsene
viste at Adams Matkasse i noen grad benyttet seg av coaching ved oppfølging i
felt samt i medarbeidersamtaler. Basert på funnene har vi avdekket hvilke
forbedringsmuligheter vi ser for Adams Matkasse, og hvordan de i større grad
kan implementere coaching og dermed potensielt bidra til økt salg. Dette blir presentert i konklusjon- og anbefalingsdelen, samt gjennomgått med Adams
Matkasse. | en_US |