• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hologramkonserters inntog i norsk livebransje

Jahren, Christina Marie; Cuevas, Juviann; Kvamme, Hanna
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
2572476.pdf (2.871Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2683248
Date
2020
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor [571]
Abstract
Studien tar for seg fenomenet hologramkonserter, og plassen denne

underholdningsformen kan få i den norske livebransjen. For å utforske dette

nærmere belyser vi konseptet fra flere perspektiver, sett fra et objektivt ståsted.

Herunder besvarer vi følgende problemstilling:

“Hvordan kan publikums holdninger til hologramkonserter, skape muligheter

og utfordringer for konsertarrangører i den norske livebransjen?”

Problemstillingen er på sin side delt opp i seks undersøkelsesspørsmål, knyttet til

forbrukeren (publikum) og markedet (arrangører). Herunder benytter

vi kvalitative og kvantitative metoder, i form av dybdeintervjuer og

spørreundersøkelse. Publikums perspektiv står sentralt i studien, gjennom at vi

kartlegger deres holdninger til hologramkonserter. Perspektivet forankres i

forbrukeratferd og holdningsteorier. Dette knytter vi opp mot publikums åpenhet

for teknologi gjennom Technology Readiness Index (TRI), samt deres interesse for

musikk og konserter. Funnene som skiller seg ut fra publikumsperspektivet er den

relativt jevne fordelingen av positive og negative holdninger til

hologramkonserter, og hvordan disse er basert på nysgjerrighet og mangel på

kunnskap.

Funnene blir vurdert i forhold til arrangører i norsk livebransje, for å fastslå

mulighetene og utfordringene som disse kan stå overfor ved hologramkonserter.

Arrangørens perspektiv er også en viktig del av denne studien. Her forankrer vi

perspektivet i teorier rundt opplevelsesøkonomi, etikk, samt juridiske rammeverk.

Det blir tydeliggjort at arrangører av hologramkonserter må forholde seg til

klarering av ulike rettigheter, ifølge norsk åndsverklov. Vi oppdaget også at det

blir særlig viktig for arrangørene å fremheve de unike egenskapene ved

hologramkonserter. Herunder å skape en totalopplevelse av høy kvalitet, for å

kunne måle seg med ordinære konserter.

Å navigere hologramkonserters plass i den norske livebransjen, utgjøres dermed

av et komplekst nett av aktører og perspektiver. Vi håper derfor at denne studien

kan bidra til å nøste opp i dette - og inspirere til videre forskning på temaet.
Description
Bacheloroppgave i Creative Industries Management fra Handelshøyskolen BI, 2020
Publisher
Handelshøyskolen BI

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit